Kampen mot Lidl

av | 12. januar 2004 kl. 14.33 | 1 kommentar

SV i Kristiansand leter nå i lover og regelverk for å finne en måte å stoppe Lidl fra å etablere seg i byen. I følge partiet viser ikke Lidl noe samfunnsansvar og ønskes derfor ikke velkommen. Men hva er mer samfunnsansvarlig enn å gi byens befolkning 10-20% lavere priser?

Lidl har hatt store problemer med å etablere seg en rekke steder i Norge. Flere by- og kommunestyrer har med hjemmel i reguleringslover og andre tekniske bestemmelser stoppet eller utsatt Lidls etablering i sin by eller tettsted.

SV vil nå jobbe for det samme i Kristiansand. SV-politikeren Torbjørn Urfjell uttaler til Fædrelandsvennen:
– Vi må ikke bli så opptatt av billigsalg at vi fjerner alt samfunnsansvar. Ingen bør støtte en kjede som ødelegger lokale arbeidsplasser. Og som politikere bør vi gjøre vårt.

Samme mann utdyper til Klassekampen:
– Hvis vi lar Lidl etablere seg i kommunen, er det samtidig er klarsignal til at Christianssands Bryggeri (CB) vil bli lagt ned. En slik nedleggelse vil få store konsekvenser både for arbeidsplasser og byens identitet

Felles for alle lokale aksjoner mot Lidl har vært et ønske om å beskytte lokalt næringsliv og lokale særinteresser mot ny konkurranse. Mange lokale kjøpmenn har gode kontakter i politikken og har benyttet disse flittig. Dette ligger i økonomiens natur, bedrifter er ikke tjent med konkurranse fordi det fører til lavere priser og gjør dermed alt for å hindre konkurransen. For forbrukere er imidlertid konkurranse positivt, fordi det gir lavere priser og kontinuerlig forbedring av produkter og tjenester.

Samfunnsansvar kan være så mangt. En bedrift som selger sine produkter til en pris som ligger 10-20% under andres viser et stort samfunnsansvar ovenfor alle forbrukere som ønsker lave priser. De sparte midlene kan så hver forbruker bruke på sydenferie eller fadderbarn i Afrika eller investeringer i nye selskaper i Kristiansand eller noe helt annet, heller enn å sponse et ineffektivt bryggeri.

Lidl bør få etablere seg i Kristiansand. Forbrukerne kan så selv velge mellom Lidl sitt billige importøl og andre kjeder med dyrt kristiansandsøl. Hvorfor skal SV få gjøre dette valget for dem? Jeg tipper forbrukerne vil velge Lidl. De vil bruke pengene sine på andre ting enn veldedighet til et ineffektivt bryggeri.

Kanskje blir Christianssands Bryggeri lagt ned. Slik er kapitalismen, som har gitt oss en fantastisk velstandsøkning de siste to hundre årene. Den sammenhengen har ikke SV og representanten Urfjell fått med seg. Men det er vel ingen overraskelse.


Kommentarer

  1. Runar Karlsson | 13. januar 2004 kl 21.45

    Hehe… akkurat passe ironisk. Bra skrevet!

  • Dagens sitat

    A paranoid is someone who knows a little of what’s going on.

    — William Burroughs
  • Liberaleren på twitter

  • Støtt kampen mot DLD økonomisk!

  • Månedsarkiv

  • Kategorier

  • Søk

  • Lenker

  • Skribenter