Rekdal er gammeldags

av | 12. november 2004 kl. 10.09 | 6 kommentarer

Den sportslige ledelsen i Vålerenga bør ta et oppgjør med egne holdninger før en av spillerne står frem som homofil eller bifil. Det gir et dårlig signal at treneren står frem med lidelsen ”homofobi”.

Det skal også legges til at Kjetil Rekdal sier at han respekterer folk som har en slik legning og har ingen problemer med dem. Det er Natt & Dag som har intervjuet Vålerenga-treneren.

Rekdal er en bereist mann med mange år i utlandet som fotballspiller. Han har også bodd i Norges hovedstad i noen år. Han har opplevd det urbane liv. Det blir litt merkelig den innrømmelsen han kommer med, nemlig fra et diskotek i Belgia. Den godeste Rekdal ble satt helt ut da han så to gutter kysse hverandre på dette diskoteket. Visstnok den eneste erfaringen han har med homofile, i følge oppslaget. Skribenten tror Rekdal trenger flere homofile venner. Han har godt av å bli utfordret på fordommene sine.

Kjetil Rekdal og andre med ”homofobi” bør behandle homofile, lesbiske og bifile med den samme respekten som de behandler heterofile. Det er uforståelig at mennesker med en annen legning blir sett på som et ”utskudd”. Nå må den tiden snart være forbi!

VG har også en artikkel om treneren som visstnok skal lide av ”homofobi”.


Kommentarer

  1. Rochester | 12. november 2004 kl 17.29

    Ut i fra det Rekdal selv sier kan man vel ikke akkurat gaa ut i fra at han behandler eller vil behandle homofile annerledes enn heterofile? Han sier jo selv at han ikke har noe som helst erfaringsgrunnlag.

    Er det i det hele tatt galt at han foeler seg litt utilpass naar han for foerste gang ser to menn kysse? Er ikke dette en ganske naturlig reaksjon til noe man opplever for foerste gang?

    «Skribenten tror Rekdal trenger flere homofile venner.» – Hva i alle dager skal dette bety? Jeg har bl.a. en venn som er drag queen, jeg tror ikke at jeg personlig har hatt veldig godt av dette bekjentskapet – ei heller har det vaert negativt. Slik jeg ser det er det ikke noe alfa omega aa ha homofile venner eller bekjentskap, dette er ikke noe som er essensielt for aa ha et godt og balansert liv. Jeg stiller meg litt forundrende at skribenten her fremstiller en person han antageligvis ikke kjenner personlig i det hele tatt – for og saa gi denne personen (uoenskede) tips om hvordan man skal utvide sin horisont.

    Denne artikkelen har lite aa gjoere med hva jeg har oppfattet aa vaere Liberalerens linje.

  2. homsegutten | 12. november 2004 kl 18.44

    Jeg er enig med Liberaleren. En trener bør være tolerant og inkluderende. Kjetil R fremstår ikke som det. Han er ikke den verste treneren i Vålerenga. Det finnes flere med verre holdninger.

    Jeg syns det er riktig av Liberaleren.no å fronte toleranse. Dette nettstedet fikk meg til å komme ut av skapet. Jeg har fått det bedre med meg selv og jeg spiller fortsatt fotball på oslos beste lag.

  3. sandkassekaktus | 14. november 2004 kl 17.54

    Såvidt jeg forsto saken, ønsket Rekdal faktisk å utfordre sine egne fordommer. Dette er meget posisivt, og noe helt annet enn de som har fordommer og ønsker å ‘låse seg fast’ i dem. At han reagere på noe han ikke er vant til, er muligens ikke det merkeligste. Jeg tror Liberaleren heller bør fokusere på/skrive om HVORFOR homofile har nøyaktig samme rettigheter som andre, istedenfor å finne mennesker med «dårlige holdninger», og i større eller mindre grad henge dem ut i artikler.

  4. Bønna | 14. november 2004 kl 19.09

    Hei Rochester og sandkassekaktus

    Kjetil Rekdal og andre som lider av ”homofobi” har godt av å bli utfordret på dette temaet. De vil gjennom homofile venner og omgangskrets finne ut at homofili ikke er en sykdom eller et problem vi bør bli kvitt. Det finnes homofile som er duster på samme måte som det finnes heterofile som er det. Å sette grupper i bås på denne måten er vanskelig å forsvare.

    Norges Fotballforbund har startet en prosess ovenfor trenere, dommere og ledere i norsk fotball. Utdanningsopplegget går ut på at fotballen skal være en inkluderende folkebevegelse der alle skal ha sin plass. Jeg har tidligere tvilt på påstandene fra de homofile om at hets og homofobi preger fotballmiljøet. Det at Kjetil Rekdal åpent innrømmer sin homofobi kan tyde på at miljøet har hatt rett. Derfor er det positivt at forbundet i samarbeid med Landsforeningen for lesbiske og homofile har startet med dette utdanningsopplegget. Det er også positivt at Rekdal ønsker å la seg skolere. Likevel burde vi i 2004 ha vært kommet så langt at det skal være unødvendig med egne opplegg for å komme dårlige holdninger mot de homofile til livs.

    Å elske, bli elsket er noe av det mest fundamentale i et menneskes eksistens. Når deler av folket vil ”nekte” menneske å oppleve noe så grunnleggende, må de være forberedt på å bli konfrontert med og utfordret på dette standpunktet. Ordet nekte er skrevet i anførselstegn fordi Rekdal ikke har gjort dette, i hvert fall ikke i følge oppslagene. Det er likevel mange nok som vil gjøre dette. Jeg kan nevne Arnfinn Aandal som eksempel.

    Hei ”homsegutten”.
    Liberaleren prøver å være tolerant og inkluderende ovenfor alle. Vi mener de homofile har rett til å være homo og muslimer har rett til å tro på islam. Det å være tolerant har vært svært viktig for oss siden starten for over fem år siden. Det skal vi fortsette med, og det er hyggelig at du er enig.

    Jeg syns det er hyggelig at du har ”kommet ut av skapet”. Min drøm er at det såkalte skapet skal bli borte. Ingen skal være nødt til å skjule sin seksuelle legning fordi ”storsamfunnet” ikke er inkluderende. Fortsatt er dette bare en drøm, men forhåpentligvis vil mange av fordommene mot homofile og lesbiske forsvinne i fremtiden.

  5. Rochester | 15. november 2004 kl 23.29

    Bønna;

    Jeg synes det er helt greit at dette er et tema det settes fokus paa i Liberaleren. Mitt problem er at man tar et intervju som faktisk, etter det jeg har lest gjennom andre kilder, stiller seg ganske noeytralt til hele spoersmaalet. I det hele tatt synes jeg ikke at paastanden Rekdal fremsetter om seg selv, det at han er homofob, staar godt overens med det andre han sier.

    Det jeg stiller meg tvilende til er hvorvidt en artikkel i Liberaleren som henvender seg til Rekdal som person uten aa ha videre kjennskap til hans foelelseliv er videre produktivt. Dere har paa foerstesiden naa andre saker om homofili, bl.a. debatten om adopsjon samt utmeldelsen av FrP som tilnaermer seg saken paa en mer rasjonell maate.

    Naa har jeg heller ingen innflytelse paa den redaksjonelle linjen her, men det er bare et syn fra en daglig leser. Hele saken formerlig syder av tabloiditet. Jeg synes at den kunne lett ha blitt forgaatt i stillhet, for aa saa fokusere paa litt mer produktive artikler.

  6. Bønna | 16. november 2004 kl 00.12

    Hei igjen Rochester

    Setningen som provoserte meg er ”Alle folkeslag har livets rett”. Uten den setningen kunne det ha blitt en helt annen artikkel, om en artikkel i det hele tatt. Homofile er ikke et eget folkeslag, ikke på noen måte.

    Jeg mener fortsatt at den sportslige ledelsen i Vålerenga bør ta et oppgjør med egne holdninger før en av spillerne står frem som homofil eller bifil. Vårenga har vært en foregangsklubb i idretten på antirasistisk arbeid. Jeg skulle ønske klubben kunne gjøre den samme innsatsen på dette området.

    For øvrig er det blandet mottakelse på Rekdals ”utspill” i det homofile miljøet. Noen er forbannet, mens andre ikke bryr seg om lidelsene til Kjetil Rekdal.

  • Dagens sitat

    A democracy is a government in the hands of men of low birth, no property, and vulgar employments.

    — Aristotle
  • Liberaleren på twitter

  • Støtt kampen mot DLD økonomisk!

  • Månedsarkiv

  • Kategorier

  • Søk

  • Lenker

  • Skribenter