Kystruten fortsetter – skattebetalerne får regningen

av | 24. august 2009 kl. 14.53 | 4 kommentarer

Samferdselsdepartementet utlyser anbudskonkurranse for kystruten, hurtigruta på strekningen Bergen – Kirkenes – Bergen. Det betyr at regjeringen vil videreføre dagens skattefinansierte cruisetrafikk i kyst-Norge.

Ifølge en pressemelding fra Samferdselsdepartementet, jobber departementet med å klargjøre grunnlaget for anbudskonkurransen.

msmidnatsolnye1Kystruten, også kalt hurtigruta drevet av Hurtigruten ASA, er skrekkeksemplet på sosialdemokratisk politikk. Gjennom subsidier må mange borgere betale for et tilbud de ikke benytter, og subsidiene er med på å fortrenge aktører som ikke har et sugerør nede i statskassen.

Dagens avtale kom i havn etter en anbudskonkurranse i 2004, og ble inngått mellom staten og Ofotens og Vesterålens Dampskipsselskap og Troms fylkes Dampskipsselskap. Selskapene fusjonerte etter hvert og dannet Hurtigruten ASA.

I fjor ga Hurtigruten ASA beskjed om at selskapet ikke kunne stå ved avtalen, og selskapet fikk tilleggsbevilgning fra politikerne på 125 millioner kroner.


Kommentarer

  1. Roy W | 24. august 2009 kl 15.38

    «Gjennom subsidier må mange borgere betale for et tilbud de ikke benytter, og subsidiene er med på å fortrenge aktører som ikke har et sugerør nede i statskassen.»
    Dersom den logikken skulle få gjennomslag på Stortinget, ville det ikke lenger være noen fremtid i å bo i Nord-Norge. Da er E6 den eneste transportåren man står igjen med. E6 har i dag en slik standard at trafikken stedvis må ned i 20 og 30 km/t. Denne landsdelen har faktisk enda et oppegående næringsliv som trenger samferdsel.
    Hurtigruten er en anakronisme, men dine tanker om subsidiering er skremmende.

  2. Konrad | 24. august 2009 kl 16.55

    Problemet med Hurtigruten er at den både driver tradisjonell transport av personer og gods langs kysten, og cruistrafikk for velhavende pensjonister fra England og USA. Hva som egentlig subsidiseres (turistene eller distriktene) er dermed vanskelig å si eksakt. De nyeste Hurtigruteskipene har fått et enda tydeligere cruise-preg.

  3. Bjørn Magne Solvik | 24. august 2009 kl 17.01

    Roy W, hvis hurtigruta er så viktig for mange kommuner og næringslivet i kyst-Norge, burde de ”kommunale havnestyrene” ikke prøve å ta livet av Hurtigruten ASA med skyhøye havneavgifter. Dagens subsidiering er blant annet indirekte en subsidiering av norske havner.

    Hurtigruten var nok viktig for noen tiår siden. I dag er de i direkte konkurranse med mange cruiseskip. Å subsidiere cruiseskip er det heldigvis få politikere som forsvarer.

  4. Ambien. | 6. mai 2010 kl 09.05

    Ambien generic….

    Ambien without prescription. Ambien side effects. Ambien memory loss. Ambien overnight. Buy ambien online. Ambien. Herbal ambien….

  • Dagens sitat

    War doesn’t determine who’s right. War determines who’s left.

    — Unknown
  • Liberaleren på twitter

  • Støtt kampen mot DLD økonomisk!

  • Månedsarkiv

  • Kategorier

  • Søk

  • Lenker

  • Skribenter