Nysgjerrig på baktankene

av | 24. januar 2014 kl. 15.59 | Ingen kommentarer

Skribenten innrømmer sin nysgjerrighet på planen bak KS-kravet om arbeidstid for lærerne. Jeg er nysgjerrig på den egentlige planen.

I dag ble det brudd i arbeidstidsforhandlingene mellom Utdanningsforbundet og KS, et brudd Utdanningsforbundet skriver mer om på eget nettsted.

Utdanningsforbundet har dekning blant medlemmene for motstanden mot KS-kravet. Mange lærere mener det blir vanskelig å få drømmelæreren med ny arbeidstid og mindre frihet til å styre egen arbeidsuke. Denne skribenten skulle mer enn gjerne hørt sentrale politikere snakke om forhandlingene og fremtidens skole, både grunnskolen og videregående skole.

Betyr KS-standpunktet lengre skoleår for elevene? Hvis nei, hva skal lærerne fylle arbeidstiden om sommeren med? Skal tiden brukes til kompetanseheving og hvis ja; hvordan finansiere dette? Mange skoler er ikke innrettet for KS-kravet; hvordan ordne og finansiere kontorplasser til en «vanlig» arbeidsdag? Det kryr av spørsmål, men det er få svar.

I skyggen av arbeidstidsforhandlingene ligger alle debattene om heldagsskole, og obligatorisk barnehage for femåringene som i realiteten er å utvide grunnskolen med nok ett år.

Er KS-standpunktet egentlig mer politisk vedtatt barneoppdragelse? Hvis svaret er ja, da er godt at det er stor motstand mot ny arbeidstidsavtale for lærerne.

Det eneste som er sikkert, er at denne saken blir gloheit utover våren.


Kommentarer

Denne artikkelen er stengt for kommentarer.