Utfordrende byrådsavtale i Oslo – for fagbevegelsen

av | 19. oktober 2015 kl. 08.43 | Ingen kommentarer

Det er mye interessant i byrådsavtalen mellom Ap, SV og MDG i Oslo, skal man tro lekkasjene til media. Noen av tiltakene kolliderer med andre tiltak, og noen skaper utfordringer for samarbeidet med fagbevegelsen.

Ifølge byrådsavtalen mellom de rødgrønne partiene i Oslo skal bykjernen (innenfor Ring 1) stenges for privatbiler innen 2019 (neste kommunevalg). Samtidig skal barnehavene være nattåpne. Det er mulig det er få barnehaver innenfor Ring 1, siden man satser på å stenge området for privatbilisme. Men hvis folk skal få levert til de barnehavene som ligger i dette området, må kollektivtrafikken (busser, trikker og t-baner) gjøres nattåpen.

Er det gitt at fagbevegelsen, som hvert valg mobiliserer for rødgrønn valgseier vil gå med på nattåpen kollektivtrafikk og nattåpne barnehaver? Hvis byrådet skal få til dette, har Ap og SV en jobb å gjøre overfor fagforeningene innen disse sektorene. Og sier fagforeningene ja, vil deres motstand mot søndagsåpne butikker fremstå i et merkelig lys. Hvorfor skulle det være verre for butikkansatte å jobbe på såkalt ugunstige tidspunkter enn for de som jobber i barnehaver og kollektivtrafikken?

Inkonsekvente standpunkter er det mange av. Men fagbevegelsen må vel danse efter APs pipe. Siden Ap i denne saken ikke følger opp fagbevegelsens synspunkter. Det kan bli interessante tider fremover.


Kommentarer

Denne artikkelen er stengt for kommentarer.