Fri og lik konkurranse langs kysten

av | 28. september 2017 kl. 17.11 | Ingen kommentarer

Staten burde kuttet subsidiering av cruisetrafikk langs norskekysten. Kjøp av tjenester på kystruten Bergen – Kirkenes har i mange år minnet om subsidiering av cruisetrafikk og et cruiserederi.

Ny avtale om kjøp av sjøtransporttjenester på kystruten skal inngås med virkning fra 1. januar 2020 eller 1. januar 2021, ble det kjent gjennom en pressemelding fra Samferdselsdepartementet i midten av september.

Samferdselsdepartementet har en avtale med Hurtigruten AS for perioden 2012-2019. Det er mulig å forlenge denne med ett år. En endelig beslutning om å forlenge avtalen med ett år vil bli fattet i løpet av anbudsprosessen.

I den nye konkurransen legger Samferdselsdepartementet opp til økt konkurranse gjennom oppdeling i tre pakker. Flere aktører kan bli fristet, men de siste årene har cruisetrafikk vært viktigst for skipene som trafikkerer kystruten i regi av Hurtigruten AS.

I regjeringspartiene har det på landsmøtene i programbehandlingen vært debatt om ruten. Tiden er overmoden for at dette er et område staten trekker seg ut av.

–Uansett hva som skjer, så skal vi seile på norskekysten og være en markant aktør her. Vi vil da trolig ikke anløpe alle 34 stedene, men selv kunne velge hvilke områder vi ønsker å vise våre gjester. Vi vil også gi alle på kysten knallhard konkurranse, slik vi konkurrerer med utenlandske cruiserederi dag, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten AS til Klassekampen.

Det blir sikkert avtale mellom staten og rederi i forbindelse med den nye anbudskonkurransen, men dette bør være den siste avtalen på kystruten for skattefinansierte penger.


Kommentarer

Denne artikkelen er stengt for kommentarer.