Spillpolitikk, Ytringsfrihet

Hvordan stoppe spillreklame?

Norske myndigheter er på grunn av en proteksjonistisk spillpolitikk opptatt av hvordan stoppe utenlandske aktører å annonsere i det norske markedet, trolig en håpløs kamp.

Hvordan stopper norske myndigheter og media ulovlig reklame i en tid da annonsering i media i stadig større grad skjer digitalt ved hjelp av kunstig intelligens? Hva om vi ikke klarer det? Spørsmål Lotteritilsynet, Medietilsynet, IKT-Norge stiller på et arrangement under Arendalsuka, mandag 12. august.

Det er Gunn Merete Paulsen fra Lotteritilsynet og Mari Velsand fra Medietilsynet som innleder til debatt. Panelet består av Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i IKT-Norge, stortingsrepresentant Tage Pettersen (H), stortingsrepresentant Trond Giske (Ap) og Victoria Schultz, konserndirektør for salg og marked i Amedia.

De internasjonale spillselskapene i det norske markedet, ønsker et lisenssystem og like konkurransevilkår. Liberalister ønsker så få reguleringer som mulig.

Norsk Tipping har på grunn av enerettsmodellen lov til å annonsere for underholdning staten tilbyr.

Comments are closed.