Kommentar

Norwegians verdi – mer enn bare penger?

Norwegian befinner seg nå i en optimistisk situasjon, men for bare en halv dag siden så det ut som at hele selskapets fremtid ville avgjøres i løpet av de nærmeste dagene. Grunnet koronakrisen har selskapet gått i ekstrem tap og er hjemsøkt av gigantisk gjeld og stagnasjon. Det var vanskelig å se lys i tunnelen, og man kunne nærmest smake konkurs. Likevel hadde antallet private aksjonærer i Norwegian økt veldig mye. Sammenlignet med i fjor har det mer enn doblet. Hvorfor?

Helt siden 1993 har Norwegian AS spilt en stor rolle i norsk flyindustri. Millioner av nordmenn benytter seg av deres lavkostandsreiser. De er et av Europas største flyselskap. Selv om Norwegian har vært kritisert for å ofre kvalitet og gode arbeidsvilkår for billige billetter, noe som tilogmed humorkanalen Norske Grønnsaker lagde en Bjørn Kjos-parodi ut av, så har det neppe sunket betydelig i popularitet. Selskapet har klart seg godt. Det vil si, før korona slo til.

Nå var selskapet på randen av konkurs, og avkastningen på aksjene er svært dårlige. Likevel så har mange private aksjonærer valgt å investere inn. De ønsket å redde selskapet fra kollaps. Ettersom fremtiden var ekstremt usikker og risikabel (noe den forsåvidt fortsatt er) og fortjenesten var lav, så må det være noe annet som motiverer dem. Det tyder på at selskapet har en personlig verdi for et betydelig andel nordmenn.

Foto: Aeroprints.com (CC BY-SA 3.0)

Tradisjonelt har man sett på bedrifter som apparater som brukes for å maksimere overskudd og markedsandel. I ethvert aksjeselskap må styret konstant ta hensyn til å tilfredstille aksjonærene gjennom høye fortjenester, et faktum som mange bruker for å kritisere kapitalismens tilsynelatende grådighet. Samtidig viser ikke bare tilfellet med Norwegian, men også historiske erfaringer, at mennesker ikke bare er følelsesløse griser som ønsker å maksimere pengeraten. Når man jobber over en visst tid i en bedrift, eller som kunde benytter tjeneste lenge nok, kan man få en slags personlig knytning selskapet. Man tillegger virksomheten en verdi som ikke baseres på kapital, men på vane og en form for tilhørighet.

Norwegian AS er et profittdrevet aksjeselskap, men samtidig er det blitt en del av norsk reisekultur. Det hadde blitt, ville noen kanskje innrømme, noe kjedelig å miste et selskap som man har forholdt seg til så lenge. Ansatte mister ikke bare lønnen, men også et miljø som de har tilhørt. Kundene mister ikke bare lavkostnadsbilletene, men også erfaringene som karakteriserer selskapet. Det er naturligvis ikke til å fornekte at selskapet har oppført seg mindre enn optimalt mot dets ansatte og utnyttet situasjoner i kapitalens navn. Men tilogmed kontroversielle firmaer blir etterhvert “grodd inn” i sitt samfunn når det eksisterer lenge nok.

En bedrift er ikke bare en gruppe med grådige CEOs og arbeidere med vært sitt ønske om å maksimere sin egen fortjeneste. Bedriften får etterhvert en sjel. Det får et rykte og det lager en verdi som er dypere enn bare grønne sedler. Om Norwegian går dukken, så går det dukken, men det kommer ikke uten kostnader. Og det tyder på at visse brydde seg nok om selskapet til å ønske å redde det tross den usikre fremtiden.

Artikkelen ble skrevet søndag 3. mai, så innholdet vil derfor hovedsakelig omfatte Norwegians tilstand før dagens oppdatering.

0 0 vurdering
Vurdering
Tags:

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

0 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments