Kommentar

Vil demokratiet overleve? Ta oppgjør med trollene blant oss!

AUFs Gaute Børstad Skjervø, FrPs Simen Velle og alle andre som lever med trusler og hat fordi de driver med politikk fortjener bedre. Norge fortjener bedre.

Vil demokratiet overleve? Et underlig spørsmål, tenker du kanskje. Russland er ingen trussel, for de har mer enn nok med forsøket på å erobre Ukraina. USA er ikke den stabile garantisten for Norge og Europa, så Norge må forberede seg på at NATO ikke kommer til å overleve. Men det er ikke disse to jeg tenker på.

Russland driver trollfabrikker, som undergraver europeiske lands demokrati. Hvordan? Ved å så mistillit til folkevalgte institusjoner, partier og politikere. Ved å skape mistillit til redaktørstyrte medier. Og mellom folk. Når folk er skeptiske til faktiske nyheter, kan man fort ende opp med å tro på rene løgner. Demokratiske institusjoner kan forvitre når folk ikke lenger har tillit til sine folkevalgte ledere.

Norge har et velfungerende demokrati. Det er høy valgdeltagelse, det er tillit til institusjonene, og den offentlige debatten er noenlunde sivilisert. Men det er her vi må være på vakt. Torsdag denne uken hørte jeg på en samtale med tittelen «Kan vi stå imot trusler mot demokratiet?». Den foregikk i selveste Rikssalen i Eidsvollsbygningen. Der det norske demokratiet ble født. Da Norge var okkupert under 2. verdenskrig fantes det en bevissthet rundt rett og galt, som gjorde at viktige grupper i samfunnet; prester, lærere, studenter og andre torde å stå med rak rygg og gjøre motstand mot en totalitær ideologi. Viktigere enn kuler og krutt er bevisstheten blant folk flest om hva vi skal forsvare.

Det norske demokratiet drives i hovedsak på dugnad. Folk stiller frivillig opp er kandidater til folkevalgte verv. Partiene er fulle av folk som gjør mer enn å være folkevalgte. Det stekes vafler, kokes kaffe, deles ut løpesedler, og diskuteres ideer og løsninger. De er dine og mine naboer, kolleger, venner og familie. De kunne gjort noe helt annet. Skal demokratiet overleve er vi helt avhengig av de som tar på seg oppgavene som må gjøres.

Det er blitt populært å kritisere alt og alle. De folkevalgte reagerer ikke raskt nok, gjør ikke nok, har gale forslag, og sier ting folk ikke liker. Så istedenfor å hylle dem som tar på seg å finne ut om hvordan samfunnet skal være, så blir partienes folkevalgte, tillitsvalgte og frivillige kritisert sønder og sammen. Det handler ikke om saklige motargumenter i en hard debatt, men om ren hets og trakassering. Slik kan vi ikke ha det. De enste som vinner er de som ønsker å skape mistillit til våre folkevalgte, til institusjonene, til partiene, og til mediene.

AUFs leder Gaute Skjervø deltok i NRK Debatten om rasisme forrige uke. Han mottar grov hets og rene dødstrusler. Han må leve med voldsalarm. Det skaper utrygghet, innskrenker hans mulighet til å bevege seg fritt og møte folk. FrPs unge stortingsrepresentant Simen Velle og hans familie har også mottatt trusler, og må tenke på egen sikkerhet. Skjervø og Velle er langtfra alene om en slik hverdag.

De som setter seg bak tastaturet for å hetse, trakassere og true tenker kanskje ikke hvilket signal det sender. Ikke til mottager, men til alle andre. Alle som brenner for noe i livet, som ønsker å gjøre en innsats for en sak, for lokalsamfunnet, eller for landet. Men som ser hva prisen for å engasjere seg og ytre seg, er. De vi trenger velger kanskje å la være å delta i samfunnsdebatten og demokratiet. De som skulle sikre at demokratiet overlever, er ikke der. De kommer ikke. Slik dør demokratiet.

Under samtalen i Rikssalen sa tidligere stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen at debattene i stortingssalen kan være harde, men hun har aldri opplevd noe uvennskap eller ukvemsord. Når debatten er over, går de som har vært rykende uenige og tar en kaffe sammen. Trøen var klar over at slik var det ikke nødvendigvis i lokalpolitikken. Det er der de frivillige er, som tar del i den demokratiske dugnaden. Uten dem dør demokratiet.

Vil vi ha det slik? Vil vi like de som kommer når ildsjelene brenner ut? Når hets, trakassering og trusler skaper så mye mistillit, utrygghet og frykt at nye ildsjeler ikke kommer og tar over stafettpinnen?

Hvis du vil beholde demokratiet vi har, må du bli med og ta vare på det. Si ifra om at hets, trusler og trakassering ikke har plass i den offentlige debatten i Norge. Hvis du er uenig med noen, er ikke løsningen å heve stemmen – men å skaffe deg bedre argumenter.

Vil du være med å ta et oppgjør med trollene blant oss? Si ifra at de må finne på noe bedre og mer konstruktivt å gjøre enn å ødelegge demokratiet?

Bli med!

Mest lest