Ukategorisert

Et dårlig karaktersystem

Mjøs-utvalgets innstilling for høyere utdanning har sine positive sider. Bl.a. blir det delvis stykkprisfinansiering av høyere utdanning.

De foreslår imidlertid mindre gode ting også. De vil for eksempel innføre et internasjonalt karaktersystem basert på fem bestått-karakterer. Dette er et patetisk og farlig forslag. Det gjør det umulig å skille mellom de flinke og de mindre flinke på en hensiktsmessig måte.

I dag har man over 20 mulige karakterer for å skille mellom de som står. I realfag bruker man i dag hele skalaen og har 31 karakterer, fra 1.0 til 4.0. I matematikk er det for eksempel enkelt å skille mellom de ulike karaktere, man bare graderer ut ifra poeng basert på hvordan man gjør det på de ulike oppgavene. Erstattes dette med det foreslåtte systemet, så vil karakterene 1.0 til 1.5 bli til en A, 1.6 til 2.0 bli til en B o.s.v.

Alle vet at det er stor forskjell på 1.0 og 1.5 og på 1.6 og 2.0. En enkel og målbar forskjell som forsvinner. Det nye systemet er dårlig og bør ikke innføres.

Internasjonalisering bør ikke gå på bekostning av en rettferdig gradering av studentene. Vi er mer ulike enn fem karakternivåer viser.

Comments are closed.