Ukategorisert

Dramatisk fall i avisoppslaget

2000 ble det svarteste året for norske aviser i etterkrigstiden. Bare tre aviser øker opplaget.

VG, Dagens Næringsliv og Fredrikstad Blad har en svak oppgang. Ellers ser det dårlig ut for avisene over hele landet. Utviklingen vil trolig føre til et massivt krav fra avisene om bedre rammebetingelser, skriver Journalisten.

VGs opplag går opp med 2000 aviser. Med et opplag på 350.000 på hverdager er det jevngodt med stillstand. Lillebror i Akersgata, Dagbladet, går ned med 30.000 eksemplarer daglig. Også storsatsningen Magasinet går med underskudd: Et salg på 264.000 i uke 50 er 11.000 eksemplarer under balanselinja. Også de store regionsavisene taper lesere.

Politikerne må ikke la seg presse av nedgangen med for eksempel en økning av pressestøtten. Den er stor nok og bør egentlig avvikles. Avisene bør heller ikke få avgiftsreduksjoner, uten at også andre får det, fordi det skaper ulike konkurransevilkår. Ulik konkurranse vil gå utover tv-kanalene, lokalradioene, og de rene internettavisene. En omfattende reform for gi næringslivet bedre rammevilkår ønskes velkommen, men en slik reform må gjelde for flere enn bare aviser.

Verden er annerledes i dag enn på den gode avistiden. Vi har fått internett, et bredd utvalg av lokalradiostasjoner og tv-kanaler. Konkurransen er enorm og det skulle bare mangle at avisene taper litt av markede. Noe annet ville ha vært en sensasjon.

På den annen side må Dagbladet og de andre ta skylden for sin egen nedgang. De gir et tilbud via internett. Dette tilbudet er blitt så bra at det er blitt unødvendig å kjøpe papirutgaven. Internettsatsingen bør trappes ned eller så bør vi som forbrukere betale for tjenesten. Hvorfor kjøpe Dagbladet i kiosken når en leser den på internett ?

Innholdet i de forskjellige avisene skal jeg ikke kommentere, men litt avstand fra sosialdemokratiet hadde ikke skadet.

Jeg frykter en offentlig debatt om avisenes rammevilkår, men ønsker meg selvransakelse istedenfor.

Tags:

Comments are closed.