Kommentar

Flere kjepper i hjulene

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) varsler strengere regulering av elsparkesykler. Et forslag til glede for nervøse mennesker som krever stadig mer kontroll på omgivelsene sine, og til fortvilelse for mennesker som endelig har fått et mer fleksibelt og billig alternativ til drosje eller buss hjem en sen lørdagskveld.

Tier elsparkesykkel, Oslo, 2019. Foto: Ssu / CC BY-SA 4.0

Forslaget som i dag sendes på høring innbærer flere restriksjoner for leie av elsparkesykkel og andre små elektriske kjøretøy. Blant disse er:

  • Påbudt bruk av hjelm
  • Promillegrense på 0,2 for å bruke kjøretøyet
  • Bot for flere enn én på kjøretøyet

Dette er restriksjoner som ødelegger for spontaniteten som de urbane elsparkesyklene representerer. Litt av poenget er selvsagt at du skal kunne leie en slik sparkesykkel når du passerer den tilfeldig på gata, og da blir det for dumt hvis du må ha med hjelm og kontrollere at det er mange nok timer siden du tok din siste øl. Dette er trygghets-Norge i et nøtteskall og det nytter faktisk ikke å sammenligne disse sparkesyklene som kjøres på fortauet i 20-30 km/t med en bil eller motorsykkel som krever førerkort.

Elsparkesykler kan kanskje være irriterende dersom man er av typen som har sett seg lei på elendige parkeringer og hensynsløse forbipasseringer, men de utgjør ikke noen vesentlig fare i trafikkbildet. Før man eventuelt skal forsvare en promillegrense på 0,2 fordi elsparkesyklene «utsetter andre for fare», så bør man huske på at det i flere liberale land i Europa er 0,5 og 0,8 i promillegrense for å kjøre på motorveien. Da bør vi i hvert fall kunne tillate tilsvarende promillegrenser for en liten sparkesykkel som til og med barn får lov til å kjøre.

Elsparkesykkel-motstanderne har derimot et poeng i at eventuelle ulykker som følger av uforsvarlig kjøring ikke bør dekkes av fellesskapet, men inngå i en forsikring som utleier står for. En slik ordning med forsikring har utleiere som Voi gjort i Danmark og UK, og det burde derfor ikke være noen grunn til at dette ikke kan gjøres i Norge. Det er også på sin plass at brukere av elsparkesykler parkerer disse på en ryddig måte, og at politi eller parkeringsvakter bør kunne gi advarsler og bøtelegge folk som blir oppdaget mens de slenger sparkesykkelen fra seg på fortauet eller parkerer den helt uforsvarlig til hinder for andre trafikanter.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

0 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Fra arkivet

  • Er det Trumps feil?Er det Trumps feil?
    Thor Steinhovden har skrevet en lettlest bok om bakgrunnen for hvordan amerikansk politikk er blitt som den er idag.
  • 30 år siden Berlinmuren falt30 år siden Berlinmuren falt
    Da jeg var ung, forstod jeg ikke de eldres følelser for 8. mai 1945. Det endret seg 9. november 1989. Berlinmuren hadde falt.
  • Du og jeg husker feilDu og jeg husker feil
    Vi kan ikke stole på våre minner. Det skaper problemer og fører til konflikter.
  • Bærekraftsmålene – rett til gratis helsestell?Bærekraftsmålene – rett til gratis helsestell?
    Bærekraftsmålene har vært omstridt i samfunnsdebatten. Hva er disse målene? Bør all form for fattigdom avskaffes? Hva med sult? Og hvordan er dette med helsetjenester? Første del i en artikkelserie på fire om FNs bærekraftsmål.
  • Overlagt sløsingOverlagt sløsing
    Tenk deg et barnetog som strekker seg fra Oslo S til Slottet. Vet du hvilken fremtid politikerne har planlagt for dem?
  • Liberalister bør være globalisterLiberalister bør være globalister
    Nasjonalisme er en form for kollektivisme. Derfor bør liberalister være globalister.
  • Individet i det norske samfunnetIndividet i det norske samfunnet
    Direkte og åpen dialog (uten promille) er ikke typisk norsk.