Kommentar

Hold elbilavgiftene nede!

Norge er verdens elbil-nasjon nummer én. Dette har vi fått til både fordi befolkningen tar miljø- og klimaproblematikk på alvor, men også fordi vi har klart å gjøre elbilene billige nok i innkjøp og drift til at folk har kunnet ta seg råd til dem.

Elbilen BMW i3 lader. Foto: K?rlis Dambr?ns CC.BY.
Elbilen BMW i3 lader. Foto: K?rlis Dambr?ns CC.BY.


For mange er det viktig at en elbil kan fylle rollen til en typisk fossilbil. Det er riktig at enkelte modeller klarer å komme under den foreslåtte mva-grensen og tilby en god rekkevidde, men det er ikke gitt at dette er nok for alle. Vi trenger alternativer tilpasset folks behov. Gode grunner for noen til å velge en Model X over en Model Y er størrelse og ekstra rekkevidde – for eksempel. Vi kan ikke uten videre anta at Model Y og dens konkurrenter er tilpasset alles behov. Derfor er det viktig å bevare det vi har oppnådd ved at de dyrere elbilene fortsatt er relativt gunstige på pris. Alternativet er ikke en billigere elbil som ikke fyller kravene til daglig bruk, men å kjøpe en fossilbil som holder mål.

“Har du råd til så og så mye, har du råd til noen titusener til” er et tynt resonnement fra Dagbladet. De kan prøve den businessmodellen selv på sine abonnenter, og se hvor mange kunder de mister. Folk flest tar ikke lett på sine utgifter, og titusener av kroner er faktisk ganske mye penger. Ingen kjøper hverken en Model S eller X over en Model Y om de ikke føler de har noen nytte av oppgraderingen. Besserwisser-holdninger tjener ikke noen.

Det er ikke sånn at man sitter der og tenker “har jeg råd til 3,2 millioner har jeg råd til 3,3 og 3,4 millioner, og” når det planlegges kjøp av bolig. På et eller annet tidspunkt blir alternativene mer attraktive, og Audi e-Tron 55 S kan ikke bare bli 34.250 kroner dyrere uten at det forsvinner en god del kunder over til fossilbilene. Det er også et signal til kjøperne om at det ikke er så viktig å kjøre elektrisk, når staten skal sko seg på salget. Er det dette Dagbladet ønsker?

Et annet spørsmål er hvordan dette vil påvirke bruktbilprisene. Folk flest har kanskje ikke råd til å betale trekvart million for en ny Audi e-Tron 55 S, men det er fullt mulig å handle brukte biler. Når nybilprisen går opp som en følge av avgiftene, blir også de brukte bilene dyrere. Det gjør at de med litt dårligere råd vil ha enda svakere forutsetninger for å kunne kjøpe seg drømmebilen.

Jeg og resten av Liberalistene unner folk en billigst mulig drømmebil, og vi er sterkt imot innføring av avgifter på elektriske kjøretøy. Gjør dem billigst mulig, så flest mulig kan kjøre elektrisk! Og, kutt heller offentlige utgifter enn å innføre avgifter for å få inn mer penger i statskassa. Statsbudsjettet er full av eksempler på uvettig pengebruk som bør tas lenge før man så mye som tenker tanken på å øke avgiftene på elbiler. Sløseriombudsmannen har vist mange eksempler på offentlige utgifter som er helt unødvendige. Elbilene bør være fredet for avgifter til evig tid.

Mest lest

Arrangementer