Ukategorisert

Private er mer fleksible!

Innvandrere får lettere jobb i privat sektor enn i det offentlige. Dette viser en undersøkelse fra Utlendingsdirektoratet.

Meldingen er gledelig, men burde ikke være overraskende. I det private er det penger og profitt som rår. Og slikt krever fleksibilitet og evne til å ansette de som gir valuta for pengene. Og innvandrere er ofte vel kvalifiserte og villige til å jobbe.

I det offentlige er det imidlertid annerledes. Her er det integreringspolitikk som gjelder, og å synes synd på innvandrerne. Innvandrere fremstilles som sosiale kasus som trenger hjelp. At dette ikke fremkaller positive resultater, sier seg nærmest selv.

Åpne grenser med hensyn på arbeidskraft er en naturlig del av en fri markedsøkonomi. Det er på tide å i enda større grad benytter seg av den ressursen som arbeidskraft utenfor Norges grenser utgjør.

La dem komme, la dem jobbe!

Comments are closed.

Fra arkivet

  • Borgerlønn til alle?Borgerlønn til alle?
    Kan borgerlønn til alle være en god idé? Og hva skiller det fra Milton Friedmans forslag om negativ skatt?
  • I møte med fiendenI møte med fienden
    Jeg har sett en svært god film om amerikanske høyreekstreme. Jeg deler her noen av mine tanker.
  • Fritt kjøtt!Fritt kjøtt!
    Labkjøtt. Kunstig kjøtt. Syntetisk kjøtt. In vitro-kjøtt. Alternativt kjøtt. Etisk kjøtt. Eller bare framtidens “kjøtt”?
  • Bærekraftsmålene – rett til gratis helsestell?Bærekraftsmålene – rett til gratis helsestell?
    Bærekraftsmålene har vært omstridt i samfunnsdebatten. Hva er disse målene? Bør all form for fattigdom avskaffes? Hva med sult? Og hvordan er dette med helsetjenester? Første del i en artikkelserie på fire om FNs bærekraftsmål.
  • Delingsøkonomi på en – to – tre!Delingsøkonomi på en – to – tre!
    For fem år siden var ordet "delingsøkonomi" på alles lepper, men da aktørene i denne sektoren begynte å utfordre eksisterende næringsvirksomhet så satt politikerne foten ned.
  • Frihet, likhet og brorskapFrihet, likhet og brorskap
    14. juli feirer Frankrike den store revolusjonen i 1789.
  • Fra Karl Marx til Mont PèlerinFra Karl Marx til Mont Pèlerin
    Max Eastman endte opp som markant kritiker av kollektivistiske ideologier.