Ukategorisert

Vil regulere aggressiv markedsføring

Det er omtrent ikke grenser for hva politikerne ønsker å regulere. Neste skritt kan bli å regulere markedsføringen av forbrukerlån.

Politikerne er bekymret for husholdningenes gjeld som er høyere enn på ti år. Justiskomiteen på Stortinget ber derfor regjeringen om å fremme forslag til lovendringer som styrker kontrollen av markedsføringen av såkalt usikret kreditt, melder P4.

Et lån er en privat og frivillig avtale mellom ”banken” og lånetaker. Både lånegiver og lånetaker har et ansvar for å sørge for sikker finansiering slik at gjelden kan tilbakebetales. Er ”banken” i tvil om kundens finansielle situasjon bør ikke lånet innvilges. Dette er en selvskreven regel for alle som opererer i dette markedet.

Lånegivere som tilbyr forbrukslån må selvfølgelig kunne markedsføre disse slik Rimi markedsfører sine gode tilbud på Coca Cola. Reguleringer av markedsføringen begrenser bankenes frihet, og vil være et overtramp mot ytringsfriheten. Lån skal være et samspill mellom lånetaker og lånegiver. Politikerne bør holde fingrene av fattet. Reguleringer på dette området begrenser friheten og ansvaret enhver lånegiver og lånetaker bør ha for sine handlinger.

Tags:

Comments are closed.