Ukategorisert

Nesten politisk reklame

Medietilsynet er ikke helt enig med Liberaleren, men deler likevel flere av våre synspunkt.

Det var i fjor høst Sosial – og helsedirektoratet satte fokus på norsk alkoholpolitikk. Liberaleren kalte kampanjen politisk. Ikke for et spesielt parti, men for det politiske systemet som forsvarer dagens alkoholpolitikk. Medietilsynet er langt på vei enig med oss som var skeptisk til kampanjen, uten at et statlig tilsyn bør eller skal brukes som et sannhetsvitne i slike meningsytringer.

Vi alle er en del av staten. Det betyr at politikerne og byråkrater skal være forsiktig med å fremme meninger på vegne av fellesskapet. Liberalister delte ikke statens budskap i høstens kampanje, og sannsynligvis vil vi være uenig også i den neste kampanjen som er ventet om noen måneder.

I Liberalerens redaksjon mener vi dagens alkoholpolitikk er uheldig. Norge har en alkoholpolitikk som oppmuntrer til kriminelle handlinger som for eksempel smugling. I tillegg er det et stort spørsmålstegn på kostnadene som staten har brukt for å forsvare dagens avgiftsnivå.

Tags:

4 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
norvegia
16 years ago

Kjære Hr Solvik, hvordan henger dette sammen med det du skrev i juli 2004, om amerikansk skremselspropaganda som politisk TV-reklame?

Ill remind you..
«Bør få sende reklame
Bjørn Magne Solvik | 28. Juli 2004 kl. 09:54
Organisasjonen European Security Advocacy Group bør få sende reklame på norske TV-kanaler, selv om mange sikkert vil tolke budskapet som politisk reklame.»

mvh
norvegia 🙂

Anonym
Anonym
16 years ago

Hei. Jeg er enig, statlig annonsering er uheldig. Spesielt misliker jeg Alkokutt-reklamen og andre moraliserende reklamer. Det verste jeg har sett på mange år er dog i regi av en privat aktør: Bryggeriforeningens selvhatende reklame «husk dagen derpå». Denne ekstremt skuffende reklamen fra Bryggeriforeningen er med på å opprettholde den norske ukulturen i forhold til alkohol, i stedet for å forbedre den. I tillegg viser det at Bryggeriforeningen har tatt inn over seg og begynt å tro på statsmoralistenes feilaktige negative fokus på alkohol og statisitikk (en annen irriternede ting i velferdssamfunnet er overdreven bruk av statistikk og mangel på… Read more »

Anonym
Anonym
16 years ago

Bryggeriforeningen har lavet denne reklamen for å tilfredstille staten. Intet mindre. Eller fordi de har blitt hjernevasket av Norsk ukultur og fastgrodde persepsjoner i forhold til alkoholkultur.

Fra arkivet

  • Borgerlønn til alle?Borgerlønn til alle?
    Kan borgerlønn til alle være en god idé? Og hva skiller det fra Milton Friedmans forslag om negativ skatt?
  • En styrke og en svakhetEn styrke og en svakhet
    En av liberalismens sterkeste og viktigste sider er samtidig dens største svakhet.
  • Frihandel er alfa omegaFrihandel er alfa omega
    Handelskrig skaper kun usikkerhet, mistillit og tapere.
  • En hyllest til politikerneEn hyllest til politikerne
    Politikere fortjener ofte mer respekt enn de får. Samtidig bør vi ha mindre tro på det politiske systemet.
  • Myten om Says lovMyten om Says lov
    Ikke engang Say trodde på Says lov.
  • FrPs ruspolitiske dobbelstandardFrPs ruspolitiske dobbelstandard
    FrP og KrF står i veien for regjeringens varslede rusreform. At et kristent avholdsparti sitter på bakbena må man forvente. FrPs motstand mot avkriminalisering er vanskeligere å akseptere.
  • Bærekraftsmålene – rett til gratis skole?Bærekraftsmålene – rett til gratis skole?
    Hva skal man ha krav på av skolegang? Og likestilling, det er vel alle for? Rent vann og energi bør vel alle også kunne få? Del 2 av en artikkelserie på fire om bærekraftsmålene.