Ukategorisert

Fortjener hver krone

I norske aviser er det store oppslag på at Rune Hauge og hans selskap Profile Media får 100 millioner kroner i honorar etter TV-avtalen for norsk fotball. Hver eneste krone er fortjent, ettersom selskapet hadde en provisjonsavtale på handelen.

VG er en av avisene som har omtalt Hauges honorar etter avtalen.

Skribenten tipper det vil komme reaksjoner på at Rune Hauge og hans selskap Profile Media fikk så mye i honorar. I norsk fotball er det mange antikapitalister. De vil hevde at så mye penger som Hauge fikk ut av handelen ikke bør fyke ut av fotballfamilien.

Det medfører høye honorar på store avtaler når det er provisjon som avgjør honoraret. Hadde avtalen blitt mindre verdt, ville honoraret til Profile Media ha blitt mye mindre. Ut fra et slikt regnestykke fortjener Hauge og hans selskap hver eneste krone. Det er en frivillig avtale mellom aktørene som regulerer godtgjørelsen, en avtale som partene var fornøyd med før forhandlingene. Da bør partene forsvare avtalen også i ettertid, noe fotballforbundet også har gjort.

Provisjon kan være en god måte å fastsette ulike honorar på. Lønn etter innsats eller inntjening stimulerer til vekst. Eksemplet er fotballavtalen der TV2 og Telenor betaler en milliard for norske fotballrettigheter, en sum som for få år siden ble regnet som en fantasis sum for de aller fleste. Rune Hauge fikk fantasien til å bli virkelighet.

0 0 vurdering
Vurdering
Tags:
3 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
x
x
15 years ago

Det at noe er verdsatt til en sum eller at noen rettmessig skal ha – er vel noe annet enn “fortjener”?

Hans Jørgen Lysglimt
Hans Jørgen Lysglimt
15 years ago

Man står fritt å skrive avtaler. Men, fotballen og fansen står også fritt til å mene noe om dette. Dersom denne reaksjonen er et signal fra fansen om at de bør forhandle bedre neste gang, ja da er det fair enough.

Skap-liberaleren
Skap-liberaleren
15 years ago

Tja, jeg vet egentlig ikke om hver eneste krone er fortjent – utover at Hauge vitterlig hadde en avtale. Som det har vært fremholdt, dette var ikke det vanskeligste produktet å selge; det var faktisk svært enkelt. Hyggelig er det jo at skeptikerne (Soler, Rustad mfl.) har rettet kritikken mot NFF og ikke Hauge. Samme tankegang burde vært brukt i “fallskjermsaker”. Man kan ikke kritisere mottakeren, men definitivt giveren. I fallskjermstilfeller er det – i alle fall i en del tilfeller – snakk om å gi bort aksjonærenes penger, i dette tilfellet er det snakk om å gi bort NFFs… Read more »