Ukategorisert

Kunstnere med merkelig moral…

I Dagsavisen kan vi lese at jazzklubben Blå nekter å ta imot sponsorpenger fra rikinger selv om de var i ferd med å gå konkurs. Liberaleren synes en slik holdning er fin, men…

Det er ikke en selvfølge innen kapitalismen at man er nødt til å selge seg til hvem som helst. Bare husk Howard Roark! Det å velge vekk samarbeidspartnere basert på etiske vurderinger, bør være en selvfølge for siviliserte mennesker. Personlig boikottet jeg eksempelvis Diplom-is i årevis grunnet en av deres reklamekampanjer.

At noen ikke ønsker samarbeid med Siemens p.g.a. virksomheten til en av deres fabrikker i Mexico er helt greit. At de ikke vil assosieres med Statoil er like greit. Det er deres valg!

Det er imidlertid trist at venstreorienterte kunstnersjeler har et så merkelig snever moral. Private penger lukter ofte ille. Merkelig at de ikke bruker samme logikk på statlige midler. Og nå mener vi ikke utifra en liberalistisk tankegang om at offentlige midler kommer fra stjålne penger imotsetning til private midler som er frivillig donert.

Vi mener utifra venstresidens egne kriterier. Siden de graver i virksomheten til sine sponsorer, bør de gjøre det samme i staten. Støtter de nå putseig krigføringen i Afganistan, troppene i Irak, konkurranseutsettingen av eldreomsorgen og alle Høybråtens krumspring? Kunstnerne bør ta en alvorlig kikk på egen dobbeltmoral…

0 0 vurdering
Vurdering
Tags:
4 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym
Anonym
15 years ago

Et morsomt poeng! Du er for øvrig ikke alene om å ha sterk antipati for diplom-is etter den kampanjen 🙂

Kyrre
Kyrre
15 years ago

Fikk ikke med meg den reklamekampanjen. Hva var oppstyret om den?

Christine
Christine
15 years ago

Blå-saken er da mer mangfoldig enn i det populistiske innlegget, først i Dagsavisen, så i Liberaleren. Ingen av journalistene har kompetanse på fagfeltet kultursponsing, som er et eget studium ved stadig flere business schools. I dette studiumet lærer man det som av mange kalles for common sense: nemlig at det ikke er spesielt smart på lang sikt for verdibyggingen av et merkenavn å inngå avtaler med hvem som helst. Dersom BLÅ ønsker å bygge seg opp som en nasjonal stor kulturaktør, tar de den harde veien og gjør jobben sin skikkelig (og profesjonelt!) BLÅ går da heller ikke i underskudd… Read more »

Anonym
Anonym
15 years ago

Kanskje de mener Diplom-is reklamen som er beskrevet her:
http://www.daria.no/skole/?tekst=55

Det minner jo litt om reklamene fra Opplysningskontoret for (insert mattype her) som viste utenlandske egg som sprengte o.l.

Norsk mat er OK, men en del norsk mat er jo direkte dårlig, så vi lider av seriøse nasjonalistiske vrangforestillinger..