Regjeringen opprettholder forbudet mot reklame for livssyn og politiske budskap i fjernsynet. Et sørgelig vedtak som det ikke finnes noen gode forklaringer på.
Liberaleren har lenge ønsket politisk reklame i fjernsynet på grunn av ytringsfrihet, men også for å gi fjernsynskanalene like konkurransevilkår med andre aktører i dette markedet. Det er direkte ulogisk at et parti kan sende reklame i radio, men den samme annonsen er ulovlig på TV. Det er forskjellsbehandling, det er ulike konkurransevilkår. Det er utrolig at et politisk flertall går inn å opprettholde en slik skjevhet.
Forrige periode
Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og Fremskrittspartiet burde ha avgjort denne saken i forrige periode. Istedenfor sluttstrek klarte Valgerd Svarstad Haugland å sabotere et vedtak gjennom å somle med fristene så lenge at den nye regjeringen fikk stoppet Stortingets vedtak før det trådde i kraft. Ren sabotasje, en skandale. Et slag mot ytringsfrihet og et slag mot like konkurransevilkår. Ingen i opposisjonen har rett til å klage. Samarbeidsregjeringen somlet så lenge med denne saken at Trond Giske nesten kom til dekket bord. Han kunne stoppe et vedtak som ikke var satt ut i livet. Han gjør det med god samvittighet og argumenterer med at pengene vil råde dersom partiene fikk drive reklame på TV. Patetisk!
Helt enig. Forbudet mot politisk reklame i TV-mediet er helt ulogisk, sett i lys av at partiene kan reklamere nærmest hemningsløst i radio og i avisene. Alternativet får kanskje være at politikerne kjøper seg reklametid på kanaler som sender fra andre land, for eksempel TV3, som sender fra London. Jeg regner med at det er tillatt å vise politisk reklame i TV-eteren i England..? At Trond Giske misliker politisk reklame på TV er jo ikke overraskende. Dette føyer seg inn i en lang formyndertradisjon Ap har bygget opp, i allianse med varierende partier. Og hva er verst? Politiske budskap i… Read more »
helt enig. det er et merkelig paradoks at befolkningen godt kan utsettes for massiv markedsføring av ethvert kommersielt produkt, mens de politiske budskap skal hindres i å nå fram til velgerne gjennom dette viktige mediet. i et samfunnsmessig perspektiv er det jo nettopp de viktigste budskapene som bør nå fram til folket.
det ypperste virkemiddelet for å få “sofa-velgeren” opp av sofaen og bort til valglokalet, må være å dukke opp på skjermen foran ham og klargjøre de politiske alternativer. TV-reklame er et effektivt virkemiddel for å øke valgdeltakelsen!