Ukategorisert

Opprettholder forbudet

Regjeringen opprettholder forbudet mot reklame for livssyn og politiske budskap i fjernsynet. Et sørgelig vedtak som det ikke finnes noen gode forklaringer på.

Liberaleren har lenge ønsket politisk reklame i fjernsynet på grunn av ytringsfrihet, men også for å gi fjernsynskanalene like konkurransevilkår med andre aktører i dette markedet. Det er direkte ulogisk at et parti kan sende reklame i radio, men den samme annonsen er ulovlig på TV. Det er forskjellsbehandling, det er ulike konkurransevilkår. Det er utrolig at et politisk flertall går inn å opprettholde en slik skjevhet.

Forrige periode
Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og Fremskrittspartiet burde ha avgjort denne saken i forrige periode. Istedenfor sluttstrek klarte Valgerd Svarstad Haugland å sabotere et vedtak gjennom å somle med fristene så lenge at den nye regjeringen fikk stoppet Stortingets vedtak før det trådde i kraft. Ren sabotasje, en skandale. Et slag mot ytringsfrihet og et slag mot like konkurransevilkår. Ingen i opposisjonen har rett til å klage. Samarbeidsregjeringen somlet så lenge med denne saken at Trond Giske nesten kom til dekket bord. Han kunne stoppe et vedtak som ikke var satt ut i livet. Han gjør det med god samvittighet og argumenterer med at pengene vil råde dersom partiene fikk drive reklame på TV. Patetisk!

0 0 vurdering
Vurdering
Tags:
2 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Kjetil Berg
Kjetil Berg
14 years ago

Helt enig. Forbudet mot politisk reklame i TV-mediet er helt ulogisk, sett i lys av at partiene kan reklamere nærmest hemningsløst i radio og i avisene. Alternativet får kanskje være at politikerne kjøper seg reklametid på kanaler som sender fra andre land, for eksempel TV3, som sender fra London. Jeg regner med at det er tillatt å vise politisk reklame i TV-eteren i England..? At Trond Giske misliker politisk reklame på TV er jo ikke overraskende. Dette føyer seg inn i en lang formyndertradisjon Ap har bygget opp, i allianse med varierende partier. Og hva er verst? Politiske budskap i… Read more »

Jan Rino
Jan Rino
14 years ago

helt enig. det er et merkelig paradoks at befolkningen godt kan utsettes for massiv markedsføring av ethvert kommersielt produkt, mens de politiske budskap skal hindres i å nå fram til velgerne gjennom dette viktige mediet. i et samfunnsmessig perspektiv er det jo nettopp de viktigste budskapene som bør nå fram til folket.

det ypperste virkemiddelet for å få “sofa-velgeren” opp av sofaen og bort til valglokalet, må være å dukke opp på skjermen foran ham og klargjøre de politiske alternativer. TV-reklame er et effektivt virkemiddel for å øke valgdeltakelsen!