Ukategorisert

Plakatbagatellen

Det er ikke lov å vise på plakaten at ”Været er presentert av Altaposten – din lokale mediekanal”. Det skal være at ”Været blir presentert av Mediehuset Altaposten”. Bagateller er det Medietilsynet driver med til daglig.

Faste lesere av Liberaleren vil kanskje protestere på dagens ingress. Det er nemlig ikke en bagatell at en fjernsynskanal ikke får fremføre det budskapet som kanalen mener er best. Det er et klart brudd med ytringsfriheten og eiendomsretten, to viktige moment for liberalister. TV-Nord bør ha rett til å vise den reklamen eller de sponsorplakatene de vil, både før, etter og under innslagene.

Medietilsynet har kontrollert 8 konsesjonærer for lokal-tv for brudd på sponsor – og reklamereglene. Seks av disse har etter Medietilsynets vurdering identifisert sponsorer i strid med regelverket.

Det er for eksempel ikke lov å si at ”Været er presentert av Altaposten – din lokale mediekanal”. Det kan ifølge tilsynet oppfattes som et salgsmoment lokalt. Hadde TV-Nord brukt ”Været blir presentert av Mediehuset Altaposten” ville det ikke ha vært i strid med regelverket.

Myndighetene har bestemt at det skal være et klart skille mellom sponsing og reklame. Sponsoridentifisering skal utformeres nøytralt, noe som er vanskelig ettersom bedriftsnavn eller logo ofte må fremvises på sponsorplakaten. Det er ikke tillatt å gi tilleggsinformasjon om sponsor gjennom bruk av slagord, utsagn, bilde, lyd eller lignende som kan knyttes til sponsor eller sponsorens virksomhet.

Dette beviser at staten gjennom Medietilsynet er med på å redigere programinnholdet i fjernsynskanalene i Norge. Liberaleren vil fjerne statens makt på dette området, og det er på tide politikerne følger vårt råd.

0 0 vurdering
Vurdering
Tags:
5 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
don Pedro
don Pedro
13 years ago

For to dager siden kritiserte Liberaleren Helsedirektoratet for i strid med eiendomsretten å ha “endret” et produktnavn fra “Sjokoladesticks” til “Sjokoladesigaretter”. Nå kritiseres Medietilsynet for å ha påpekt at man på en plakat har skrevet “Altaposten”, når produktets rette navn er “Mediehuset Altaposten”. Les for øvrig annen leddsetning i annen setning i Ordspråkene kapittel 1 vers 22…

don Pedro
don Pedro
13 years ago

Ja da er jet helt enig i deres kritikk av tilsynet. Hadde nok lest artikkelen litt fort ja…

#15
#15
13 years ago

Det er derfor selskapene som sponser ofte har kreative navn – det som lese opp er navnet slik det er registrert i Foretaksregisteret.

Per
Per
13 years ago

OK, så det er derfor når f.eks. VG sponser at de sier “Riksavisen VG”. Jeg har tenkt: Well duh, ALLE vet da vel at VG er en riksavis, for noe tull å si det på den måten. Men da har jeg altså forklaringen!