I dag ringte skribenten til daglig leder for å høre om oppslutningen på arrangementet var bra. Tilbakemeldingen var som ventet. Det er reklameforbudet som er årsaken til laber oppslutning.
Tidligere denne måneden arrangerte et skjenkested i Norge en ølfestival. Befolkningen ble invitert til et foredrag og ordninger med smaksprøver av ulike typer øl, uten at dette trenger å være i strid med gjeldende regelverk. Skribenten fikk på forhånd se programmet. Ingen ting tydet på målsetningen med arrangementet var økt omsetning eller fyll. Skjenkestedet ønsket å lære gjestene mer om øl. Faktisk kunne vinklingen ha vært i edruskapens tegn, selv om det ikke ble gjort. Det er rett og slett ulovlig å drive reklame for alkohol, også ølfestivaler som den som ble arrangert på denne puben.
Det var 25 personer på arrangementet. Det er færre gjester enn det konkurrentene hadde på den samme kvelden, uten at de gjennomførte spesielle arrangement. Skribenten må legge til at det bestemte stedet er populært til vanlig, og har større alkoholomsetning enn de hardeste konkurrentene.
Årsaken til at kun 25 personer fant arrangementet interessant, er forbudet mot alkoholreklame. Folk var ikke klar over ølfestivalen fordi bedriften ikke fikk markedsføre arrangementet. Det ble en hemmelig festival og dermed laber oppslutning. Hadde Norge hatt en liberal alkohollov, kunne festivalen også ha vært brukt til å spre såkalte sunne holdningene om alkohol, holdninger som blant annet Kristelig Folkeparti bør kunne støtte opp om. En liberal alkoholpolitikk og fornuftig drikkekultur, slik mange politikere tolker fornuftig, trenger ikke å kollidere med hverandre.
Skribenten har med vilje latt være å nevne serveringsstedets navn og tilholdssted fordi Sosial- og helsedirektoratet fører tilsyn med at bestemmelsene om reklameforbudet overholdes. Det kan være at serveringsstedet ønsker å drive reklame på sine hjemmesider for et tilsvarende arrangement senere. Skribenten ønsker ikke at staten skal sabotere en slik mulighet. Liberaleren ønsker mer ytringsfrihet, ikke mindre. Derfor hemmelighetskremmeriet i denne artikkelen.
Det er et beklagelig paradoks at ønsket om mer ytringsfrihet (som jeg støtter 100%) begrenser liberalerens egne ytringer
“sunne holdningene om alkohol” innebærer i visse kretser totalavhold. Intet mindre.
Skulle gjerne visst hvilket sted det dreier seg om. Det er vel ikke så farlig å skrive det? Det er ikke akkurat noe som trenger beskyttelse under Vær Varsom-plakaten dette…
En venninne av meg sier at i mødreforum på nettet synes de det er helt uakseptabelt å drikke vin når barn er tilstede, f.eks. under en konfirmasjon. Norge har en del folk som har et veldig gammeldags og lite avslappet forhold til alkohol. I utlandet og i mer avslappede kretser i Norge så er alkohol et nytelsesmiddel på lik linje med kaffe, og ikke noe som skal brukes for å bli dritings. Disse moraliserende reklamene – Bryggeriforeningen driver med selvskading med Husk Dagen Derpå-kampanjen. Latterlig. I stedet burde de lave reklame for en mer kontinental ølkultur, men det eneste de… Read more »
Anonym, Vær Varsom-plakaten har ingen ting å si for denne saken. Liberaleren er heller ikke tilhenger av denne plakaten. Grunnen til at jeg ikke offentliggjorde stedet i artikkelen er at nettsidene til stedet inneholder reklame for alkohol, og kan dermed være et mål for direktoratet som fører tilsyn med bestemmelser i alkoholloven. Jeg føler ikke det er min eller Liberalerens jobb å avdekke brudd på lovverket, i alle fall ikke i slike saker. Nettstedet er fryktelig dårlig, med lav oppdateringsfrekvens. Jeg tror ikke det er beviste handlinger å bryte alkoholloven, men har bare blitt slik på grunn av manglende oppdateringer… Read more »
Det er mer som er sykt her. For noen år siden fikk en riksdekkende radiokanal problem med konsesjonsgiver fordi stasjonen hadde et informativt radioprogram om Rhinskvin. Stasjonen fikk beskjed om at programmet måtte opphøre (annen del av en todelt sending), eller stasjonen mistet konsesjonen. Det var, i parentes bemerket, samtidig med at NRK p2-programmet “Rødt, hvitt og godt”, som gikk hver uke og handlet om både vin og brennevin, gikk inn i sin fjerde sesong. Hvorfor fanken blir det ikke revolusjon i Norge?
Hvis steder er godt besøkt til daglig og normalt selger mer øl enn konkurrentene, skyldes vel den labre deltakelsen på øldestivalen ikke reklameforbudet, men at folk ikke var interessert i denne festivalen?
“Nettstedet er fryktelig dårlig, med lav oppdateringsfrekvens”. Kanskje flere grunner til at oppmøtet var dårlig…
Nøttehodet, det kan være et poeng, men til vanlig annonserer denne skjenkeplassen for sine arrangement. Eks: ”Gruppa xxx spiller på onsdag”. ”DJ xxx spiller på fredag – god dansemusikk”. ”Det er quiz på tirsdag”. Dette er ikke lov å gjøre for en ølfestival, i henhold til lovverket. Helge Magnus, det vil jeg ikke tro. Det er rett og slett ulovlig å annonse for et slikt arrangement, også på eget nettsted. Bedriften drev ikke reklame for ølfestivalen på grunn av lovverket. Det er grunnen til dårlig oppmøte. Alkoholloven sørget for at festivalen omtrent forble hemmelig. Når jeg skriver at det ligger… Read more »
Da er det uhorvelig mange lovbrudd ute på nettet. Harstad, Hammerfest, Tromsø, Askim, Hamar – utallige steder i Norge har sine ølfestivaler uten at noen har slått ned på det. Til og med kommunale nettsteder omtaler slike ting. Man har jo til og med nettstedet Norske Ølvenners Landsforbund. Det er forbud mot reklame for alkhol, ikke alkoholfestivaler, etter det jeg kan se.
Helge Magnus, ja. Det er veldig mange som bryter lovverket eller som har saker som balanserer hårfint opp mot det som er tillatt. Derfor burde alkoholloven oppheves eller liberaliseres kraftig.
Følgende link skisserer galskapen på en god måte:
https://www.liberaleren.no/arkiv/003409.php#003409