Ukategorisert

Til angrep på Se og Hør

Dagfinn Enerly, hva er problemet?

Dagfinn Enerly og forfatteren Jens O. Simonsen presenterte i dag boken om Enerly og hans kamp tilbake etter ulykken på fotballbanen for to år siden. På dagens pressekonferanse fikk Se og Hør gjennomgå. Den tidligere fotballspilleren likte ikke at Se og Hør kom med tilbud om penger for å få eksklusive intervju. Han skulle få 150 000 kroner hvis han stilte opp med kone og barn. Mindre hvis han stilte opp alene, skriver fotballmagasinet FXT.no.

Dette tilbudet irriterer Dagfinn Enerly seg over. Han legger til at ingen andre var villige til å betale for eksklusive reportasjer.

Se og Hør ga et tilbud som Enerly kunne takke ja eller nei til. Det å være intervjuobjekt for Se og Hør er en handling som innebærer tidsbruk. Dersom dette er knyttet til personens profesjonelle liv, noe en må kunne konkludere med i dette tilfellet, er det faktisk på sin plass at Se og Hør var villig for å betale for Dagfinn Enerly sin tid. Se & Hør bruker penger på en del av sine intervjuobjekt. Andre redaksjoner kan bytte saker eksklusivt under forståelse av at oppslaget skal være positivt. Byttehandler handler ikke om utveksling av penger. Penger er derimot en renere og synligere metode for å vise hva som egentlig foregår. Se og Hør sin praksis er uproblematisk, og det er synd Dagfinn Enerly går til angrep på det skribenten velger å kalle frihetstanken.

Tags:

Comments are closed.