Ukategorisert

Personvern og Urge – når du vet at det ikke nytter

Nettavisen har idag en historie om en av våre nye hverdagshelter, 17-årige Magnus. Hans heltedåd? Han tvang det mektige Coca Cola-selskapet i kne. Dette klarte han efter en aksjonsgruppe på Facebook. Og hvilken sak kjempet han for?

å få brusen Urge på 1,5 litersflasker! Facebook-gruppen hans oppnådde den imponerende mengde av 33 000 medlemmer! Det er bare å bøye seg i støvet. Vi på Liberaleren hyller forbrukermakt. Og dette er et godt eksempel på at det nytter. Å gå rundt i hver eneste butikk i nabolaget og spørre efter et spesielt produkt er en langsom og ineffektiv måte sammenlignet med Facebook-grupper.

Siden januar har Liberaleren hatt gående en epostaksjon mot at EUs datalagringsdirektiv skal bli en del av norsk lov. Og også for dette formålet finnes det en gruppe på Facebook. Denne gruppen roser Liberalerens aksjonsartikkel, og anbefaler sine medlemmer å bruke vårt forslag til tekst til epost, fax eller vanlig brev. Denne gruppen ble startet opp av Nicolai Grøndahl.

Gruppen har holdt på en god stund – og har nå i underkant av 17 000 medlemmer.

En gruppe som har som formål å hindre et lovvedtak som vil fjerne personvernet i Norge samler vel halvparten så mange medlemmer som gruppen til Magnus.

Er livet en tragedie eller komedie? Enkelte ganger er det vanskelig å svare.

Vi som sloss for de kjedelige tingene – som personvern – får bare holde ut.

Taper vi, kan vi ihvertfall trøste oss med en Urge.

0 0 vurdering
Vurdering
4 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Piris
Piris
12 years ago

JA til forbrukermakt ! NEI til statsmakt !

Pleym
Pleym
12 years ago

Helt enig.

Og uten forbrukermakt på de riktige feltene øker statens makt..

Erlend Sand
12 years ago

Egentlig viser vel dette hva vi liberalister alltid har vist, at markedet lytter raskere på folk en politikerne 😉

carlchristian
12 years ago

Nå er ikke denne saken med personvern avgjort enda, og det er ganske vanskelig å måle hvor mye/lite facebookgruppa mot datalagringsdirektivet har bidratt med…
(personlig tror jeg at den raske veksten den gruppa hadde i starten var en del av årsaken til at dagbladet mfl begynte å bruke mer spalteplass på datalagringsdirektivet!)