Ukategorisert

Valgforskeren tar feil om bensinprisene

Vel 60 prosent av bensinprisen er avgifter som går i statskassen i form av statlige avgifter.

Valgforsker Anders Todal Jensen, mener det er lite regjeringen kan gjøre med bensinprisene. I et oppslag i Dagbladet gir valgforskeren verdensmarkedet skylden for de høye prisene som forbrukerne i Norge må betale for hver liter bensin som kjøpes.

Det er riktig at markedet styrer en del av prisen, men statlige avgifter bidrar til dagens pris. Fra oljeselskapene blir det påpekt at staten tar omtrent 60 prosent i ulike avgifter på bensin. Det betyr at dersom det er politisk vilje i Stortinget, kan bensinprisene godt og vel halveres.

Fremskrittspartiet får god uttelling på meningsmålingene for tiden. Anders Todal Jensen mener oppgangen skyldes bensinprisene.

Fremskrittspartiet ønsker et system der avgiftene reduseres når oljeprisen på verdensmarkedet går opp. På den måten kan politikerne sikre en noenlunde stabil bensin- og dieselpris. Fremskrittspartiet vil at staten skal tjene penger på bensin. Dersom stortingspolitikerne stemmer for Fremskrittspartiets forslag, skribenten antar at voteringen er i morgen, vil bensinavgiften rimelig raskt bli senket med 1,28 kroner.

Det finnes argument for og imot statlige avgifter på bensin, alt etter politisk ståsted. Det skal likevel ikke være tvil om at politikerne kan gjøre noe med prisen, dersom viljen til å sette ned avgiftene er tilstede.

0 0 vurdering
Vurdering
4 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Erlend Sand
12 years ago

Når ble en statlig målpris (lik den man har for melk?) noe liberalt?

Piris
Piris
12 years ago

Bensin avgiftene er .. drivstoff avgift og itillegg kommer moms.
Totale bensinavgifter er på hele 80 % ! Staten tjener seg søkkrike på dette, og
de burde starte med å senke disse avgiftene, som aller helst burde vært fjernet
og det helst igår ! Ikke rart de gjør noe med miljøtiltak og bruker enda mer penger på dette ! Det er en politisk skam !

Sondre Olsen
12 years ago

Er vel igrunn greit med avgifter på bensin. Men vi bør vel forvente at kollektivtrafikk skal være billig, og da bør den også gå på avgiftsfri diesel. Da vil bussene få diesel til omtrent fem kroner mindre pr liter. Da slipper vi å høre mer om økte billettpriser slik vi har gjort de siste dagene.