Ukategorisert

NRK er stor på nettreklame

Få store aktører i Norge tjener mer penger på nettreklame enn NRK. Det er mye reklame på NRK.no.

Liberaleren liker ikke at staten er en næringsaktør. Vi har tidligere brukt NRK som skrekkeksempel på hvordan det kan gå når staten blander rollene som premissleverandør og aktør. Politikerne har gitt NRK store konkurransefortrinn sammenlignet med private aktører som ikke kan sende regninger til skattebetalerne i form av en skatt eller en avgift slik NRK gjør gjennom kringkastingsavgiften.

NRK.no v VG.no
Politikerne har vedtatt at NRK skal få ha reklame på nettstedet NRK.no. Liberaleren tok kontakt med et produksjonsselskap. Vi ba selskapet regne ut hvor mye reklame det er på NRK.no og VG.no. Vi ønsket å se hvor stor NRK er på reklame sammenlignet med VG. I regnestykket er reklamen regnet om til pixel. Regnestykket gjelder kun for forsidene. Vi har ikke brydd oss med priser, kun reklamemengde.

NRKs førsteside er 5805360 pixel. Samlet reklame målt i pixel er 1009500. Reklamen er fordelt på 6 felt.

VGs førsteside er 8278452 pixel. Samlet reklame målt i pixel er 1069283. Reklamen er fordelt på 12 felt.

Undersøkelsen ble foretatt mandag 7. juli, om formiddagen.

VG.no har litt mer reklame enn NRK.no, men VGs førsteside er betydelig større enn NRKs side. Konklusjonen er at NRK er en betydelig aktør innen reklame, og får dermed penger både fra kringkastingsavgiften og salg til private aktører. Resultatet er at statskanalen kan utkonkurrere sine konkurrenter på innhold med de ulempene det medfører for alle som kjemper om lesere, lyttere og seere.

Tags:

Mest lest

Arrangementer