Wegard Harsvik, statssekretær i Kultur- og kirkedepartementet, mener det ikke er stort behov for politisk TV-reklame ettersom ingen av partiene har søkt Frikanalen om reklameplass i valgkampen.
Frikanalen er et dårlig alternativ for mange av partiene, fordi kanalen har veldig få seere. Det er kjent at Høyre, FrP og Venstre har lyst å vise reklamer på kommersielle kanaler. Om de kommer til å bruke TV-reklame i valgkampen, er i skrivende stund uklart.
Statssekretæren sier til NRK at den lave interessen for å bruke Frikanalen, viser at det ikke er noe stort sug hos de politiske partiene i Norge for å bruke TV-mediet.
Liberaleren ber om at departementet tar kontakt med generalsekretærene i Høyre, FrP og Venstre, slik at uttalesene til Wegard Harsvik blir verdiløse i en debatt som dreier som ytringsfrihet.
Er det noen som har oversikt over hvor mange (få)seere Frikanalen faktisk har?
Frikanalen skal visstnok i praksis nå ut til tilnærmet hele befolkningen, men jeg har ikke hørt om mange som har sett på programmer fra denne kanalen!
Hei Svein.
Frikanalen vet ikke hvor mange seere kanalen har til daglig, fordi de ikke er med på seermålingene som MMI foretar. Argumentet er at det er for dyrt å være med på målingene.
Frikanalen når i dag 400 000 husstandere gjennom RiksTV, ifølge en e-post som Liberaleren har fått fra Frikanalen i dag.
I reklamesammenheng er jo antall seere og hvem disse er helt avgjørende, så det er ingen god markedsføring av Frikanalen at den ikke kan si noe om dette!
Vi må anta at seertallene er svært lave, og det vil da neppe være regningsvarende å produsere dyr TV-reklame for å nå ut til disse.