Ukategorisert

Staten hindrer konkurranse

Den norske stat hindrer konkurranse om passasjeren, og taperne blir borgerne som må betale for svindyre flybilletter.

Det er Norwegian som ønsker å fly på strekningen Alta – Kirkenes, men flyselskapet får ikke lov fordi Widerøe har fått monopol av staten på intern flytrafikk i Finnmark.

Staten har sørget for geniale vilkår for Widerøe. Flyselskapet slipper konkurranse.
Staten har sørget for geniale vilkår for Widerøe. Flyselskapet slipper konkurranse.
–Det er konsesjonsvilkårene til Widerøe som hindrer oss å fly internt i Finnmark, får Liberaleren opplyst hos Norwegian i dag.

Liberaleren mener at statens rolle er som regulator og lovgiver, og ikke som en aktør på markedet. Dersom staten er en aktør, vil politikerne kunne sørge for forskjellsbehandling mellom bedrifter som kjemper om de samme kundene.

Staten, staten, staten
Staten, altså politikerne, har sikret suverene vilkår for selskapene der staten har eierinteresser. Avinor driver flyplasser, og staten eier dette selskapet. Staten har en stor aksjepost i SAS som igjen styrer Widerøe. På toppen av det hele er det Samferdselsdepartementet som har utarbeidet konsesjonsvilkårene som Widerøe driver etter i Finnmark. En svært usmakelig lapskaus som gir et dårlig tilbud og dyrere billetter for passasjerene. I tillegg er kommersielle aktører utestengt fra et marked, noe som går utover private bedrifter som Norwegian.

Kjære politikere, rydd opp i situasjonen!

1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Fredrik
12 years ago

Ikke rart at Finnmakingene vender de rødgrønne ryggen.

Fra arkivet

  • Du og jeg husker feilDu og jeg husker feil
    Vi kan ikke stole på våre minner. Det skaper problemer og fører til konflikter.
  • Flertallet har ikke rett til å bestemmeFlertallet har ikke rett til å bestemme
    Stålsett-saken illustrerer det iboende problemet med demokratiet. Et flertall kan gjøre gale valg som ikke bør respekteres
  • Frihandel er alfa omegaFrihandel er alfa omega
    Handelskrig skaper kun usikkerhet, mistillit og tapere.
  • Delingsøkonomi på en – to – tre!Delingsøkonomi på en – to – tre!
    For fem år siden var ordet "delingsøkonomi" på alles lepper, men da aktørene i denne sektoren begynte å utfordre eksisterende næringsvirksomhet så satt politikerne foten ned.
  • Storflyplassen som ble et kaosStorflyplassen som ble et kaos
    Byggingen av Berlins nye flyplass skulle bevise at offentlig sektor kunne takle store prosjekter bedre enn den private.
  • Ruspolitisk sensur i skolen, igjenRuspolitisk sensur i skolen, igjen
    Legalisering av cannabis er stadig mindre kontroversielt. Likevel nektes politisk engasjert ungdom å ytre meningene sine om rusreform på norske skoler.
  • Norske tilstanderNorske tilstander
    På 1970-tallet startet Norge et oljeeventyr uten like, og det har siden lagt føringene for den norske økonomien.