Ukategorisert

Nye tiltak mot identitetstyveri

Brønnøysundregistrene setter i verk nye forebyggende tiltak mot forfalskning av dokumenter og underskrifter.

Når det meldes omfattende endringer i et selskap, for eksempel at hele styret er endret i tillegg til forretningsadresse eller postadresse, vil det tidligere styret straks bli varslet.

Det forekommer tilfeller med forsøk på forfalskninger i forbindelse med innsending til Brønnøysundregistrene. Av en saksmengde på 300 000 opplever Brønnøysundregistrene en til tre slike straffbare forhold årlig. Selv om dette er et lite antall, ser vi alvorlig på slike hendelser, og innfører forbyggende sikkerhetstiltak.

Når Foretaksregisteret får henvendelser hvor det er mistanke om falske dokumenter, falsk underskrift eller andre straffbare handlinger, oppfordrer vi om at forholdet blir politianmeldt og at det blir vurdert å begjære midlertidig forføyning overfor registreringsvedtaket. Vi oppfordrer også de som blir rammet til å søke juridisk bistand.

Elektronisk registrering til Brønnøysundregistrene øker raskt i omfang og gir brukerne våre mange fordeler, både når det gjelder tidsbruk og kostnader. Det faktum at stadig flere melder registreringer elektronisk, gjør dessuten prosessen mer sporbar enn ved melding på papir. Når mistanke om uregelmessigheter oppstår, blir det dermed også stadig enklere å varsle kundene våre raskt per SMS eller e-post.

(Pressemelding fra Brønnøysundregistrene)

Comments are closed.