Notiser

Skummelt positiv til pengesluk

Øyvind Halleraker, Høyres samferdselspolitiske talsmann, er skummelt positiv til planene om høyhastighetsbaner. Med stor overskrift fastslår Aftenposten at Høyre er positiv til at skattefinansierte penger blir brukt på investeringer i lyntog. Øyvind Halleraker, hvor har du gjemt kalkulatoren?

Alle med hode på rett plass bør jobbe for at Høyre ikke støtter et prosjekt som er direkte ulønnsomt samfunnsøkonomisk.

Prosjektet med lyntog er et hån mot alle som sliter med dagens NSB. Høyre-politiker Tage Pettersen, har ofte beskrevet frustrasjonen på en god måte på Twitter.

0 0 vurderinger
Vurdering
6 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Roger G.
Roger G.
9 years ago

Ingen samferdselsprosjekt er samfunnsøkonomisk lønnsomme slik dette er definert. Dersom Høyre bare skal støtte samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekt, så blir det heller ingen veiutbygging og langt mindre vedlikehold. Høyhastighetstog er derimot bedriftsøkonomisk lønnsomt dersom staten tar regningen for banen. Det er ikke dagens drift av NSB.

IvarE
IvarE
9 years ago

Det er tydeligvis i hvert fall én som har slukt den mildt sagt kreative tolkningen av ordet “lønnsomhet”, ja. 🙂

Konrad
9 years ago

Det går an å nyansere mellom fullskalautbygging av lyntog over hele landet (urealistisk) og høyhastighetstog for ny strekninger rundt Oslo (Grenland, Hamar, Sarpsborg).

Karsten Eig
9 years ago

Den gang bergensbanen ble bygget kostet den et helt statsbudsjett. I forhold til det vil man med den samme prisen – ett statsbudsjett – få fire baner. Da blir det ikke så avskrekkende. Og vi må passe oss for å bli slaver av samfunnsøkonomenes, “the dismal science” sine utregninger – da spørs det om man hadde fått noe infrastruktur i det hele tatt. Likevel, tusen milliarder er mye penger, for mye å bruke for at Hallgeir Langeland og andre med togdilla skal få kjøre fort fordi det er moro. Hensikten med nye jernbaner er å få mest mulig gods og… Read more »

Konrad
9 years ago

Nettopp. Det er ikke enten-eller, dersom man henger seg opp i tallet 1000 milliarder blir det helt feil. Man kan godt bygge høyhastighetstog gjennom Grenland til Kristiansand (mest passasjerer og minst kostnad), uten å bygge til Bergen. Det må gå an å bygge raske og pålitelige pendlertog rundt Oslo (behovet blir økende med ventet befolkningsvekst) uten nødvendigvis å bygge til Trondheim.

Norge er jo snart det eneste landet i Europa uten seriøs jernbanepolitikk.

trackback
9 years ago

[…] Beskrevet på en enklere og minst like god måte; skatt er tyveri! Skummelt positiv til pengesluk […]

Verdt å lese fra Liberalerens arkiv