Notiser

Skummelt positiv til pengesluk

Øyvind Halleraker, Høyres samferdselspolitiske talsmann, er skummelt positiv til planene om høyhastighetsbaner. Med stor overskrift fastslår Aftenposten at Høyre er positiv til at skattefinansierte penger blir brukt på investeringer i lyntog. Øyvind Halleraker, hvor har du gjemt kalkulatoren?

Alle med hode på rett plass bør jobbe for at Høyre ikke støtter et prosjekt som er direkte ulønnsomt samfunnsøkonomisk.

Prosjektet med lyntog er et hån mot alle som sliter med dagens NSB. Høyre-politiker Tage Pettersen, har ofte beskrevet frustrasjonen på en god måte på Twitter.

6 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Roger G.
Roger G.
10 years ago

Ingen samferdselsprosjekt er samfunnsøkonomisk lønnsomme slik dette er definert. Dersom Høyre bare skal støtte samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekt, så blir det heller ingen veiutbygging og langt mindre vedlikehold. Høyhastighetstog er derimot bedriftsøkonomisk lønnsomt dersom staten tar regningen for banen. Det er ikke dagens drift av NSB.

IvarE
IvarE
10 years ago

Det er tydeligvis i hvert fall én som har slukt den mildt sagt kreative tolkningen av ordet «lønnsomhet», ja. 🙂

Konrad
10 years ago

Det går an å nyansere mellom fullskalautbygging av lyntog over hele landet (urealistisk) og høyhastighetstog for ny strekninger rundt Oslo (Grenland, Hamar, Sarpsborg).

Karsten Eig
10 years ago

Den gang bergensbanen ble bygget kostet den et helt statsbudsjett. I forhold til det vil man med den samme prisen – ett statsbudsjett – få fire baner. Da blir det ikke så avskrekkende. Og vi må passe oss for å bli slaver av samfunnsøkonomenes, «the dismal science» sine utregninger – da spørs det om man hadde fått noe infrastruktur i det hele tatt. Likevel, tusen milliarder er mye penger, for mye å bruke for at Hallgeir Langeland og andre med togdilla skal få kjøre fort fordi det er moro. Hensikten med nye jernbaner er å få mest mulig gods og… Read more »

Konrad
10 years ago

Nettopp. Det er ikke enten-eller, dersom man henger seg opp i tallet 1000 milliarder blir det helt feil. Man kan godt bygge høyhastighetstog gjennom Grenland til Kristiansand (mest passasjerer og minst kostnad), uten å bygge til Bergen. Det må gå an å bygge raske og pålitelige pendlertog rundt Oslo (behovet blir økende med ventet befolkningsvekst) uten nødvendigvis å bygge til Trondheim.

Norge er jo snart det eneste landet i Europa uten seriøs jernbanepolitikk.

trackback
10 years ago

[…] Beskrevet på en enklere og minst like god måte; skatt er tyveri! Skummelt positiv til pengesluk […]

Fra arkivet

  • Bærekraftsmålene – er det så ille med ulikhet?Bærekraftsmålene – er det så ille med ulikhet?
    Økonomisk vekst, sysselsetting, industrialisering, innovasjon og bosetning er del av bærekraftsmålene. Hva betyr det? Og hva med ulikhet og barnearbeide? Del 3 i en artikkelserie på fire om bærekraftsmålene.
  • Flertallet har ikke rett til å bestemmeFlertallet har ikke rett til å bestemme
    Stålsett-saken illustrerer det iboende problemet med demokratiet. Et flertall kan gjøre gale valg som ikke bør respekteres
  • Fritt kjøtt!Fritt kjøtt!
    Labkjøtt. Kunstig kjøtt. Syntetisk kjøtt. In vitro-kjøtt. Alternativt kjøtt. Etisk kjøtt. Eller bare framtidens “kjøtt”?
  • Frihandel er alfa omegaFrihandel er alfa omega
    Handelskrig skaper kun usikkerhet, mistillit og tapere.
  • Fremtiden verken kan eller bør planleggesFremtiden verken kan eller bør planlegges
    Offentlige myndigheter er uegnet til å planlegge fremtiden. Noen ganger er offentlig intervensjon giftigere enn en slange. Derfor bør markedet reguleres minst mulig.
  • En inni hampen stor feilEn inni hampen stor feil
    Føleri, antagelser, skråsikkerhet og dogmatisme - kan det være politikerne ikke alltid baserer beslutningene sine på kunnskap?
  • FrPs ruspolitiske dobbelstandardFrPs ruspolitiske dobbelstandard
    FrP og KrF står i veien for regjeringens varslede rusreform. At et kristent avholdsparti sitter på bakbena må man forvente. FrPs motstand mot avkriminalisering er vanskeligere å akseptere.