Ukategorisert

Grenser for fag?

Skolens oppgaver bør begrenses!

Bente Thorsen (FrP) har sendt inn følgende spørsmål til kunnskapsministeren:
«Stadig flere ungdommer i aldersgruppen 18 til 26 år har problemer med å betale kredittkortgjeld. Dette fører til at de blir registrert med betalingsanmerkninger og kan ende opp med inkassokrav. I tillegg til at de kan havne i gjeldsfella, så kan dette bli et alvorlig problem for ungdommene når de senere skal ta opp lån. Vil statsråden oppfordre til at det på ungdomsskole og videregående nivå gis undervisning i privat regnskap og økonomi slik at ungdommene får bedre kunnskap om dette?»

Bente Thorsen får trolig svar på spørsmålet i spørretimen som er på Stortinget onsdag 7. mars. Forhåpentligvis blir svaret negativt. Det er ikke skolens oppgaver å gi elevene spesiell opplæring i privatøkonomi. Dersom det er behov for slik opplæring, er matematikkfaget en fiasko.

Sett grenser for politikk!

0 0 vurdering
Vurdering
8 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Eivind Knudsen
Eivind Knudsen
8 years ago

I reform 94 er økonomi, herunder privatøkonomi, et fag i videregående skole. Etter min mening bør en viss orientering i økonomisk håndtering, herunder å føre selvangivelse, sette opp budsjett osv., bli en del av skolefaget også på ungdomsskolen. Det har jo vært snakket om å innføre rettslære som obligatorisk fag. Jeg har aldri hørt at Liberaleren har hatt noe imot det. Hvorfor er det så mye mer forferdelig at elever lærer forskjell på større enn og mindre enn, mens det er helt i orden at de lærer forskjell på preseptorisk og deklaratorisk kompetansetildelingskompetanse? Interessant at artikkelforfatteren nevner matematikkfaget her. Da… Read more »

Bente Thorsen
Bente Thorsen
8 years ago

Med bakgrunn i at 27.894 unge i alderen 16 til 26 år er registrert med betalingsanmerkning og undersøkelser viser at ungdom ikke er klar over at det påløper renter på lån, så er det tydelig at noe har sviktet i opplæringen. Når det gjelder opplæring i økonomi så mener jeg at det er ansvar som både foreldre og skolen har overfor ungdom.
Opplæringen både på ungdomsskole og videregående skal praksisrettes og i den forbindelse synes jeg ikke det er urimelig om elevene får oppgaver knyttet til noe så viktig som egen økonomi.
Så jeg håper at svaret blir positivt.

Gullstandard
8 years ago

Problemet med store betalings”problemer” er neppe mangel på kunnskap om pluss og minus, men er holdningsproblem. Samfunnets samlede propagandaapparat påvirker alle og de unge mest, til å tro på myten om at man kan leve på andres bekostning alltid, og aldri ta ansvar.

Karsten Eig
8 years ago

Dersom flere – både unge og gamle – hadde lært mer om økonomi, fx i skolen, ville kanskje ikke så mange latt seg lure av bankenes svindel med “strukturerte produkter”. Det er et godt argument for å ha mer økonomi i skolen (og mer matte). Men, i så fall, hvordan får man plass til det? Lengre skoledager? Heldagsskole ti timer hver dag? Hvordan finansieres dette? Hva skal ut, om økonomien skal inn? Hvert enkelt forslag som gjerne kommer om å gjøre noe med et samfunnsproblem ved opplæring i skolen kan være greit nok. Og man kan fx godt prioritere ned… Read more »

Arild Holta
8 years ago

Lær barna filosofi og logikk på barneskolen.

Tenåringer er ikke så dumme at de ikke skjønner dette med kortbruk og økonomi. Det handler lite om læring og mye om holdninger og moral.

Eivind Knudsen
Eivind Knudsen
8 years ago

Jeg tror Gullstandard setter fingeren på det ømme punkt. Når det du får høre fra vugge til grav er: det vil alltid finnes noen som ordner opp for deg, uansett hvor susete du opptrer… Da er det ikke rart mange betrakter det som helt ok å påta seg økonomiske forpliktelser man ikke kan håndtere.

Det er ikke så mange årene siden Liberaleren faktisk forsvarte såkalt finansfobi – det anstendige mennesker kaller betalingsvegring. Finner i farten ikke artikkelen – det er kanskje like bra…

Sesselja
8 years ago

Jeg er ikke negativ til at elever får lære enkel regnskap og økonomi som en del av matteundervisningen, men jeg skjønner Solviks frustrasjon. Det snakkes altfor ofte om alt som bør inn i skolen, som om skoledagen var en evigekspanderende ressurs og vi ikke hadde lærermangel.

Skolen er ikke svaret på alt:
http://www.venstre.no/akershus/nesiakershus/artikkel/35534

Hårek
8 years ago

Det er ikke snakk om å innføre noe nytt fag. Det er bare snakk om å vinkle matematikken slik at flere ser at det er praktisk og relevant å kunne matematikk.

Forøvrig har Gullstandard rett. Dette er nok først og fremst et moralsk problem.