Ukategorisert

Nytt angrep på ytringsfriheten

Blå Kors ber om redusert ytringsfrihet. Å ta alkohol inn i Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten, vil bety dårligere forbrukerveiledning.

«Vi har de siste årene gjentatte ganger forsøkt å rette oppmerksomhet rundt medienes massive dekning av alkohol, som vi mener er så omfattende i form og innhold at det i praksis utraderer reklameforbudet.» Det skriver Blå Kors i et brev til Norsk presseforbund, ifølge Vårt Land.

Dersom alkoholrelaterte artikler, for eksempel vinspalter, er godt stoff for leserne, vil det være vanskelig for mange redaktører å utelukke stoffet. Redaksjonene er nødt til å ha fornøyde lesere for å selge aviser og nettsider. Gode anbefalinger på vin, øl, filmer, musikk og spill, er uten tvil artikler mange lesere setter pris på. Høye lesertall gir inntekter!

0 0 vurdering
Vurdering
2 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Steinar Glimsdal
8 years ago

Blå Kors ønsker ikke på noen måte å begrense ytringsfriheten/den redaksjonelle friheten. Det vi gjør nå er å oppfordre pressen selv til å vurdere den massive anbefalingen av alkoholprodukter som jevnlig skjer i avisene. Står dette virkelig i forhold til leserinteressen og nytteverdien? Vi setter særlig spørsmålstegn rundt “øl, vin og sprit hører med”-tankegangen som ligger under avisenes anmeldelser. Ofte handler det om bidrag om “å sprite opp” de typiske familiehøytider som jul, påske og 17. mai – og vi vet hvem det er som til syvende og sist kan komme til å lide under det: barna. Blå Kors ønsker… Read more »