Blå Kors ber om redusert ytringsfrihet. Å ta alkohol inn i Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten, vil bety dårligere forbrukerveiledning.
«Vi har de siste årene gjentatte ganger forsøkt å rette oppmerksomhet rundt medienes massive dekning av alkohol, som vi mener er så omfattende i form og innhold at det i praksis utraderer reklameforbudet.» Det skriver Blå Kors i et brev til Norsk presseforbund, ifølge Vårt Land.
Dersom alkoholrelaterte artikler, for eksempel vinspalter, er godt stoff for leserne, vil det være vanskelig for mange redaktører å utelukke stoffet. Redaksjonene er nødt til å ha fornøyde lesere for å selge aviser og nettsider. Gode anbefalinger på vin, øl, filmer, musikk og spill, er uten tvil artikler mange lesere setter pris på. Høye lesertall gir inntekter!
Blå Kors ønsker ikke på noen måte å begrense ytringsfriheten/den redaksjonelle friheten. Det vi gjør nå er å oppfordre pressen selv til å vurdere den massive anbefalingen av alkoholprodukter som jevnlig skjer i avisene. Står dette virkelig i forhold til leserinteressen og nytteverdien? Vi setter særlig spørsmålstegn rundt «øl, vin og sprit hører med»-tankegangen som ligger under avisenes anmeldelser. Ofte handler det om bidrag om «å sprite opp» de typiske familiehøytider som jul, påske og 17. mai – og vi vet hvem det er som til syvende og sist kan komme til å lide under det: barna. Blå Kors ønsker… Read more »
Steinar Glimsdal, jeg vil fortsatt kalle det redusert ytringsfrihet selv om det er positivt at dere ikke jobber for et politisk vedtatt forbud. Dersom dere hadde fått viljen, ville vi muligens ikke kunne se dette oppslaget i dag: http://www.bt.no/bergenpuls/Ol-oker-platesalget–2735741.html
Uten dette oppslaget, ville BT.no i dag vært betydelig mer kjededelig å lese for undertegnende.