Ukategorisert

Nytt angrep på ytringsfriheten

Blå Kors ber om redusert ytringsfrihet. Å ta alkohol inn i Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten, vil bety dårligere forbrukerveiledning.

«Vi har de siste årene gjentatte ganger forsøkt å rette oppmerksomhet rundt medienes massive dekning av alkohol, som vi mener er så omfattende i form og innhold at det i praksis utraderer reklameforbudet.» Det skriver Blå Kors i et brev til Norsk presseforbund, ifølge Vårt Land.

Dersom alkoholrelaterte artikler, for eksempel vinspalter, er godt stoff for leserne, vil det være vanskelig for mange redaktører å utelukke stoffet. Redaksjonene er nødt til å ha fornøyde lesere for å selge aviser og nettsider. Gode anbefalinger på vin, øl, filmer, musikk og spill, er uten tvil artikler mange lesere setter pris på. Høye lesertall gir inntekter!

Mest lest

Arrangementer

25 apr