Ukategorisert

Sovevognstilbudet

Med den norske organiseringen av trafikken på jernbane, er det ikke unaturlig at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) får spørsmål om kapasiteten på sovetilbudet.

Spørsmålet burde ikke vært stilt av en politiker på Stortinget, og i alle fall ikke til statsråden. Det burde vært aktører i markedet som besvarte slike spørsmål, aller helst spørsmål stilt av passasjerer.

Det er Lars Haltbrekken, stortingsrepresentant for SV, som spør om hva samferdselsminister vil gjøre for å øke kapasiteten på sovevognstilbudet på de mest trafikkerte nattogstrekningene i Norge?

Grenser for politikk!

Bakgrunnen for spørsmålet er visstnok at det er stor etterspørsel etter soveplasser på toget, på Dovrebanen og Bergensbanen.

Comments are closed.

Fra arkivet

  • Bærekraftsmålene – klima som den store samlende sak?Bærekraftsmålene – klima som den store samlende sak?
    Klima og miljø er del av bærekraftsmålene. Hvordan skal dette samle menneskeheten? Og hvordan var det nå med rettsstaten? Siste og fjerde del av en artikkelserie om bærekraftsmålene – med en oppsummering.
  • Telling vi ikke likerTelling vi ikke liker
    Samfunnet har tatt inspirasjon fra dyrene i eventyret om den tellende geitekillingen. Lar du deg forbanne over å bli telt?
  • Er det Trumps feil?Er det Trumps feil?
    Thor Steinhovden har skrevet en lettlest bok om bakgrunnen for hvordan amerikansk politikk er blitt som den er idag.
  • Godt nytt for pessimisteneGodt nytt for pessimistene
    I rapporten A World of Research presenterer Ipsos et utvalg av studier og analyser fra 2019, med innsikt om en rekke ulike temaer.
  • Individet i det norske samfunnetIndividet i det norske samfunnet
    Direkte og åpen dialog (uten promille) er ikke typisk norsk.
  • Borgerlønn til alle?Borgerlønn til alle?
    Kan borgerlønn til alle være en god idé? Og hva skiller det fra Milton Friedmans forslag om negativ skatt?
  • Fremtiden verken kan eller bør planleggesFremtiden verken kan eller bør planlegges
    Offentlige myndigheter er uegnet til å planlegge fremtiden. Noen ganger er offentlig intervensjon giftigere enn en slange. Derfor bør markedet reguleres minst mulig.