Kommentar

SAS ødelegger et godt budskap

Kan du tenke deg Italia uten tomatsaus? Selvsagt ikke! Det er et kjerneelement i både pasta og pizza. Typisk italiensk. Det fantes imidlertid ikke tomater i Italia for 600 år siden. Tomatene kommer fra Amerika. De ble importert til Italia i den første globaliseringsbølgen etter at Amerika ble oppdaget.

Det er her SAS-reklamen virkelig bommer. Hvis den hadde handlet om tomater, ville den fremstilt dem som noe som virkelig ikke er italiensk. Selvsagt er det italiensk. Det er imidlertid et strålende eksempel på hvordan påvirkning fra andre land og kulturer beriker et land. Land som har prøvd selvberging og stengte grenser, har fått enorme problemer. De er dessuten kjedelige.

SAS har laget en reklame der de forteller at ingenting egentlig er skandinavisk. Nå har de trukket denne reklamefilmen.

SAS ønsker å fremstille reising som noe som beriker oss. Det er et positivt budskap som er i tråd med liberale grunnprinsipper. Det er bra å oppleve nye ting. Få nye impulser. Treffe nye mennesker. Dessverre klarer SAS å lage en negativ film der inntrykket skapes av at kopiering og inspirasjon fra andre er noe negativt.

Inspirasjon gir mangfold

De klarer å fornærme svenske kjøttboller med at de egentlig er fra Tyrkia. Det er selvsagt på sett og vis riktig at kjøttbollene ikke opprinnelig er fra Sverige. Nå er det imidlertid slik at ting endres gjennom århundrer. Mennesker tar noe fra en plass og så forandrer og forbedrer de det. Svenske kjøttboller og köfte smaker ikke likt selv om begge deler er godt.

Denne positive inspirasjonen fra andre mennesker er en kjerne for materiell og kulturell utvikling. Pizza kom kanskje fra Italia, og mange mener denne er best, men det er skapt utallige varianter som tilfredsstiller det faktum at unike mennesker har ulik smak.

Apropos kjøttboller. Dette er en klassisk scene fra science fiction serien Babylon 5.

Det liberale budskap er positivt

Sånn ca et og et halvt minutt inn i filmen kommer SAS med det gode poenget. At vi reiser, tar ting til oss og gjør det skandinavisk. Det er imidlertid for sent. Det negative har allerede satt seg. Her er det mye å lære når det gjelder å spre et positivt budskap. Ikke start med noe negativt. De vidunderlig gode tankene til SAS, i en tid med skam for det meste, blir ødelagt av en dårlig start.

Verden har aldri vært bedre enn nå. Ola Nordmann kan sette seg på et fly til en rimelig penge og oppleve hele verden. Komme til steder der det tidligere var fattigdom, og oppleve velstand. Komme til steder som tidligere var utrygge og oppleve at det er lite kriminalitet der. New York er ikke lenger farlig, men en trygg by.

Selv om jeg personlig foretrekker Norwegian, bidrar også SAS til å gjøre verden mindre, og dermed større. Før var vi turister i Asia, nå kommer asiatene hit. Om få år vil vi sannsynligvis ha turister fra Afrika som kommer til Norge for å se vakre fjorder og nakne mennesker hugget i stein. Såsant man ikke blir negative og fylt av frykt for de skumle fremmede.

Interessefellesskap, ikke konflikt

Et problem med filmen er at den gir et inntrykk av at det er oss mot dem. Dette sneier innom skumle identitetspolitiske fallgruver. Man får fort inntrykk av at når noen tjener på noe, så tar vi det fra noen andre. Eller at det er negativt å få noe fra andre. Vi må jo bevare vårt eget, liksom.

Det gode med en liberal verden fylt av mangfold og utveksling av menneskers tanker og idéer er at dette er til fordel for alle. Vi har et liberalt interessefellesskap. Det er ikke oss kontra dem. Det er oss alle sammen. Når man oppdager en nye herlig matrett, vil den kunne glede ganer fra vidt forskjellige bakgrunner. Når man finner opp noe, vil det kunne glede mennesker over hele verden.

Matt Ridley snakker om at idéer har sex. Når ulike mennesker kommer sammen, skjer en kumulativ utvikling. Handel er måten dette skjer på. Du kan se hans Ted talk om temaet her:

Denne talen av Matt Ridley er inspirerende og relevant for denne saken.

Inkluderende nasjonal identitet

Selv jeg er til tider en god nordmann når det er sport på tv. Man blir formet av landet man blir født i. Eksempelvis skriver og prater jeg svært godt på norsk, men middelmådig på engelsk og ganske så dårlig på tysk. Vi er påvirket av landet vi er født i og landet vi eventuelt flytter til. Det er ikke noe galt i dette.

Det viktige er at man ikke har en lukket nasjonalisme der vi tror at vårt land er bedre fordi jeg er født her. En vellykket nasjon er alltid inspirert av kultur utenfra som er blitt videreutviklet og forbedret. Det er behov for en inkluderende og ikke en ekskluderende kulturnasjonal identitet.

Vi er alle individer. Vi er imidlertid også sosiale vesener som omgås andre mennesker med stor glede. Vi plasseres lett i én hovedgruppe. Vi har imidlertid av og til mye mer felles med folk i andre grupper. Jeg prater lettere med en tysk liberalist enn en norsk senterpartist. Jeg kommuniserer lettere med en britisk Liverpool-fan enn en norsk Rosenborg-supporter. Jeg koser meg mer med en indisk science fiction fan enn en norsk lyrikkelsker. Liberalisme, science fiction og Liverpool er viktigere for meg enn det norske.

Her er en fantastisk bra reklame som lykkes der SAS mislykkes.

Kommentarer

Vennligst Logg inn for å kommentere

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.