Kommentar

Forbudet mot politisk TV-reklame må oppheves

Joe Biden reklamerer til og med på Nintendo.

Ifølge The New York Times har Joe Bidens kampanje introdusert politisk reklame i Nintendos meget populære spill «Animal Crossing: New Horizon» – et spill som går ut på å designe sin egen øy i sosialt samspill med andre. 

Nå kan spillere som foretrekker nettopp Biden gi uttrykk for dette; nærmere bestemt gjennom typiske amerikanske hageskilt. Trump-kampanjen på sin side uttaler at de «foretrekker å bruke sine ressurser på virkelig valgkamp i den virkelige verden», ifølge avisen.

Biden 2020
Biden 2020

Dette er langt fra første gang amerikanske presidentkandidater har forsøkt å treffe tidsånden med sin politiske reklame. I 2016 forsøkte Hillary Clinton å appelere til unge velgere ved å be dem «Pokemon Go to the polls» og i 2008 forsøkte både Barrack Obama og John McCain å treffe velgere i den virtuelle verdenen «Second Life». 

Mens amerikanerne med stor interesse diskuterer effekten av politisk reklame i nye medier, var lineær TV i 2018 fremdeles den største plattformen for politisk reklame, og vi kan anta at sosiale medier ikke har tatt igjen – enda. Dette er forbudt i Norge, ifølge kringkastingsloven § 3-1.

Medietilsynet begrunnet så sent som i 2019 forbudet med: «at kapitalsterke grupperinger vil kunne få fordeler og større mulighet enn andre til å markedsføre sine synspunkter på bekostning av mindre ressurssterke partier eller interesseorganisasjoner. Reklame for politiske budskap vil også kunne gi et skjevt bilde av kompliserte samfunnsspørsmål, i tillegg til at reklameformen i liten grad gir åpning for å ta til motmæle.» 

Det særnorske forbudet ble kritistert av Ytringsfrihetskommisjonen allerede i 1999 og ble underkjent av den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) i 2008.

På samme tid florerer politisk reklame på nye medier som Facebook, Twitter, Instagram og Youtube (og Nintendo) uten regulerering overhodet – heldigvis. 

Som liberalist mener jeg at:

  • Forbudet må oppheves fordi det er i strid med ytringsfriheten.
  • Kapitalsterke grupper er i sin fulle rett til å utnytte sin kapital til hva enn de måtte ønske.
  • Markedet bør ikke begrenses i sin evne til å gi fullkommen informasjon. 

Som tenkende rasjonelt individ mener jeg at: 

  • Logikken var i utgangspunktet, og er definitivt blitt, fullstendig absurd. All den tid små og store politiske aktører kan reklamere innen samtlige øvrige nye og gamle medier er det overhodet ingen grunn til å opprettholde et forbud mot poltisk TV-reklame.

  • Dessuten har bekymringen om skjevfordelingen for mindre politiske aktører blitt ettertrykkelig tilbakevist, blant annet i underkjennelsen fra EMD som viste til den eksisterende skjevfordelingen hvor redaksjonelle medier prioritererer omtale av etablerte politiske aktører.

Forbudet mot politisk TV-reklame må oppheves.

4.3 6 vurderinger
Vurdering

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

0 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Fra Liberalerens arkiv

  • Bærekraftsmålene – klima som den store samlende sak?Bærekraftsmålene – klima som den store samlende sak?
    Klima og miljø er del av bærekraftsmålene. Hvordan skal dette samle menneskeheten? Og hvordan var det nå med rettsstaten? Siste og fjerde del av en artikkelserie om bærekraftsmålene – med en oppsummering.
  • Fritt kjøtt!Fritt kjøtt!
    Labkjøtt. Kunstig kjøtt. Syntetisk kjøtt. In vitro-kjøtt. Alternativt kjøtt. Etisk kjøtt. Eller bare framtidens “kjøtt”?
  • Inflasjon og korrupsjon i massedemonstrasjonens tidInflasjon og korrupsjon i massedemonstrasjonens tid
    De siste månedene har sett voldsomme protester i Irak, Iran, Hong Kong, Bolivia, Chile og Venezuela. Demonstrantene har ulik overbevisning, men forenes i kravet om politiske reformer.

Verdt å få med seg