Kommentar

Kan Norwegian gå konkurs?

Siden koronapandemien inntraff havnet flere flyselskap i en økonomisk krisesituasjon. Norwegian Air Shuttle (NAS) sine aksjer falt markant i midten av februar 2020, og en måned senere hadde aksjen falt med 70%. Nå ligger aksjeverdien på ca. 0.5% av verdien i februar 2020. Likevel er det usannsynlig at selskapet går konkurs.

Norwegian Dreamliner. Foto: Aeroprints.com (CC BY-SA 3.0)

Norwegian går sannsynligvis ikke konkurs først go fremst fordi de er enormt flinke på å markedsføre seg på en måte som gir nordmenn nasjonalfølese, noe som er avgjørende for hvordan selskapet vil bli behandlet i en kun delvis rasjonell verden. Alle flyene er lakkert i rødt, hvitt og blått, og alle har utsmykket halevingen med en historisk norsk helt, med en kort beskrivelse av helten nedenfor. Når du går på flyet og skal finne plassen din kan du høre klassiske norske stykker som Edvard Griegs “Morgenstemning”. Det kan bli for mye nasjonalisme, men så lenge selskapet leverer god service til kundene sine så vil den nasjonale identiteten styrke renomméet og smelte stolte nordmenns hjerter.

Norwegian utsmykker flyene med norske helter.
Foto: Dtom / CC BY-SA 3.0

Den nasjonale identiteten som Norwegian spiller på bør også ses som internasjonal markedsføring av Norge. Selskapet er veldig populært også på utsiden av Norges grenser, faktisk så populært at det ble kåret til Europas beste lavprisselskap for 5. gang i 2019. Et selskap som presterer å levere et såpass godt produkt i forhold til prisen og som i tillegg sår ideen om at kvaliteten har med nasjonaliteten til selskapet å gjøre, vil unektelig fungere som en viktig ambassadør for Norge i utlandet. I hvert fall så lenge de fortsetter å operere seriøst.

Merkenavnet Norwegian fungerer godt og gir trolig selskapet noen fordeler utover det helt vanlige. Både private investorer og Folketrygden vil nemlig gå langt for å holde Norwegian flytende, og skal etter planen inn med mellom 4,5-6 milliarder kroner slik at Norwegian kommer seg ut av konkursbeskyttelsen. Med tanke på hvor lite tid som realistisk sett gjenstår før de fleste har blitt vaksinert og koronapass blir lansert, så er det usannsynlig at Norwegian vil gå konkurs nå. Hvis man i tillegg tror at staten og norske investorer enten bevisst eller underbevisst vil favorisere Norwegian, så blir en konkurs uansett nesten umulig.

Skulle Norwegian bli konkurstruet igjen, så vil det på en eller annen måte komme mer penger.

0 0 vurderinger
Vurdering

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

0 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments

Mest lest

Fra arkivet

  • En inni hampen stor feilEn inni hampen stor feil
    Føleri, antagelser, skråsikkerhet og dogmatisme - kan det være politikerne ikke alltid baserer beslutningene sine på kunnskap?
  • Subsidiert er ikke frittSubsidiert er ikke fritt
    Det er naivt å tro at subsidiert kunst ikke er politisk styrt. Kunstnere laller seg inn i en følelse av selvstendighet, men er kjøpt og betalt av staten.
  • Den merkelige historien om syndeskattDen merkelige historien om syndeskatt
    Dominic Frisby skriver om alt våre formyndere har forsøkt å skattlegge for å endre adferden vår.
  • Bærekraftsmålene – er det så ille med ulikhet?Bærekraftsmålene – er det så ille med ulikhet?
    Økonomisk vekst, sysselsetting, industrialisering, innovasjon og bosetning er del av bærekraftsmålene. Hva betyr det? Og hva med ulikhet og barnearbeide? Del 3 i en artikkelserie på fire om bærekraftsmålene.
  • DødsstraffDødsstraff
    Den mest fundamentale straffemetode blir stadig mindre brukt. Hvorfor er dødsstraff galt?
  • Gi en liten gave til LiberalerenGi en liten gave til Liberaleren
    Vi trenger Liberaleren som et sterkt talerør for den liberale høyresiden. Her er en mulighet til å hjelpe oss.
  • Fremtiden verken kan eller bør planleggesFremtiden verken kan eller bør planlegges
    Offentlige myndigheter er uegnet til å planlegge fremtiden. Noen ganger er offentlig intervensjon giftigere enn en slange. Derfor bør markedet reguleres minst mulig.