Magasin

Liberalistene bestemmer under pandemi

Etter en strålende rekke valgseire i 2023, 2025, 2027, 2029, 2031 og 2033, der Liberalistenes dårligste resultat ble 47,3 % av stemmene i 2025 og beste 62,12 % i 2029, har samfunnet gjennomgått en aldri så liten fredelig revolusjon. Norsk økonomi går så det griner. Norge troner soleklart øverst på alle internasjonale rangeringer som betyr noe.

Innbyggerne er blitt komfortable med en ny hverdag. NAV er nedlagt, helsevesenet helprivatisert, og selv veiene i landet er på kommersielle hender. De aller fleste i samfunnet er strålende fornøyd! På bare ti år med liberalisme har kjøpekraften tredoblet seg, levealder har økt mer en dobbelt så mye på samme tid som snittet i EU, og legaliseringen av rusmidler har ført til tomme fengsler og færrest overdosedødsfall i hele verden. Helt nye industrier har blomstret og vi er ikke lenger en oljesmurt råvareøkonomi. 

Innbyggere flest har valgt helseforsikring fremfor å betale direkte for helsetjenester og er fornøyd med det. I snitt gir skreddersydde forsikringer langt bedre dekning enn det offentlige helsevesenet ga tidligere. Fagforeningene har også styrket seg siden de tok over en del av oppgavene fra nedlagte NAV. Det er full konkurranse om transport. Hele fem selskaper sender tog hver time fra Oslo S til alle landets kriker og kroker. Bare for å nevne noe.

I 2034 bryter det uheldigvis ut en ny pandemi. Den ligner overraskende mye på koronapandemien. Land etter land rapporterer om skyhøye antall døde. Grenser lukkes. Handel stopper opp. Mediene fokuserer mer og mer på overskrifter om pandemien og hvor mange døde og smittede det er. Store land, deriblant USA, Kina, Russland og land i EU pøser på både med lover og skattepenger med med håp om å finne quick-fix-løsninger. Innad i disse landene er mange bedrifter påbudt å holde stengt. Norge velger motsatt løsning: Vi vil la markedet ordne opp selv.

Etter mange månder med overskrifter i media om x antall døde og y antall smittede, er flesteparten av befolkningen i Norge bekymret og skremte. EU og Kina har dessuten lagt press på de store mediegigantene Gab, Steemit, Meta og Altavista. De truer med å regulere deler av internett dersom de ikke stopper spredning av informasjon som taler mot deres vedtatte politikk. Norge, som er et lite marked, faller under EUs regler hos de fire gigantene. Det blir dermed grunn til utestengelse å skrive f.eks at pandemien kan løses med d-vitaminer og daglig mosjon på tilnærmet alle sosiale-medieplattformer. Liberalistiske Norge har selvsagt ingen lover som påbyr disse plattformene å tillate slike ytringer.

Fryktoverkskriftene i media selger. Importerte tanker påvirker samfunnet. Snart er det en del av befolkningen som ikke vil omgåes med andre. De er redde og bekymret. Folk vil ikke risikere sin egen eller familiens helse. Forsikringsselskapene og fagforeningene tar den initielle støyten når sykemeldingene florerer. Nesten en fjerdel av arbeidsstyrken er borte fra jobb til enhver tid. Dette får ringvirkninger i serviceindustrien, som begynner å tape penger på å holde ting som kantiner, restauranter, treningssenter, svømmehaller og skoler åpne.

Forsikringsselskapene går til den liberalistiske regjering og ber om støtte. Regjeringen sier først nei, men etter forhandlinger blir det likevel klart at valget for regjeringen er å erklære pandemien for en force majeure eller bli vitne til en total kollaps innad i forsikringssektoren. Det betyr en rekke bedrifter begynner å slite. Treningssenter, barer og restauranter med mer får ikke lengre penger av forsikringsselskapene som var på randen til konkurs. Siden pandemien ikke lenger er dekket av eksisterende forsikringer begynner bedriftene å stille krav til maskebruk og avstandsreguleringer i håp om at flere kunder vil komme. 

Forsikringsselskapene begynner også å tilpasse seg den nye hverdagen. Fra før ble helseforsikring allerede priset etter risiko, f.eks røykere, overvektige og ellers usunne må betale mer for helse- og livsforsikring enn de som tar bedre vare på egen helse. Nå blir det også påslag for de som ikke kan dokumentere de lever forsiktig. Forsikringsselskapene går sammen og annonserer at de kjøper en tjeneste fra Microsoft, en smittsporingsapp. De som går med den og følger instruksene betaler halv pris på helse- og livsforsikring. Ganske snart bruker en stor majoritet av befolkningen appen.

Fagforeningene, som har måtte dekke utgiftene for både helse og sykemeldinger sammen med forsikringsselskapene opplever misfornøyde medlemmer. Medlemmene spør hva de får igjen for kontingenten når en liten minoritet bare kan sykemelde seg og stikke av med pengene. Fagforeningene, etter press fra majoriteten av sine medlemmer, begynner så å presse arbeidsgiverne. De må også gjøre sitt for å hindre smitte slik at det blir færre som sykemelder seg. Dermed blir det krav om maskebruk og å holde avstand i de aller fleste bedrifter i Norge.

Etter en stund blir flere vaksiner utviklet. Pfizer og Moderna gir gode tilbud til alle apotek i landet. De signerer også en eksklusiv avtale med forsikringsselskapene om å tilby den til alle sine kunder til rabattert pris mot at de ikke godkjenner konkurrenters vaksine. De aller fleste borgere vaksinerer seg så fort de får tilbud, men en liten minoritet, de som er allergiske mot vaksinen og en del som frykter vaksinen ikke er testet godt nok, velger å ikke vaksinere seg. 

Forsikringsselskapene ser på tallene sine at det å være uvaksinert øker risikoen for alvorlig sykdom med en faktor på 10, sjansen for ekstra sykefravær med 2 og sjansen for død øker med 5 %. De øker derfor prisen på forsikring overfor uvaksinerte tilsvarende. 

Det viser seg også fort at vaksinen ikke er perfekt. Man blir ikke immun slik man håpet, men den begrenser sykdomsomfanget og sannsynligheten for å bli smittet og smitte andre. Med denne kunnskapen endres forsikringsselskapenes app “smittestopp” til også å ta hensyn til andelen bekreftet vaksinerte i steder man oppholder seg. Dette klarer de ved å samarbeide med Fjordkraft, norges største teleleverandør. Fjordkraft gir forsikringsselskapene tilgang til mobilmastdata som via signalstyrke mot forskjellige master lar en triangulere hvor mange telefoner det er i hvert rom i et hus. Dermed blir det mulig å regne ut en vaksineratio slik at forsikringsprisen kan justeres etter hvor mange uvaksinerte man omgås. 

Dette treffer serviceindustrien. For nå med den nye smittestopp appen blir kundemassen straffet av forsikringsselskapene om det er uvaksinerte i resturanten, på konserten eller på baren. NHO etter press fra sine medlemmer innfører derfor krav. Alle bedrifter som er medlemmer av NHO må nekte tilgang til de som ikke kan bekreftes vaksinerte. Microsoft lanserer også en healthpass skjerm som er en digital skjerm som kan henges på døren som viser grønt ikon når ingen uvaksinerte er i lokalene…

Dette er selvsagt en fiktiv fortelling. Målet med den er å illustrere at de fleste endringer i samfunnet ikke kommer fra politikere, men fra vanlige folk og at disse endringene kan få store ringvirkninger. Jeg tror f.eks ikke Støre eller Erna personlig har så mye meninger om korona vi vet om. De har en jobb som går ut på å være populære blant velgere og gjøre det meningsmålingene tilsier gir dem flest stemmer. På samme måte som forsikringsselskaper og andre bedrifter svarer på hva som gir mest profitt.

Mest lest

Arrangementer