Kommentar

SAS driver med svindel

Nå ville jeg sittet hjemme hvis SAS drev en anstendig virksomhet. I stedet sitter jeg på Arlanda utenfor Stockholm, med mange timer med venting foran meg. I denne artikkelen vil jeg basert på egne erfaringer vise to metoder SAS bruker til å svindle sine kunder, og skrive litt om hvorfor de slipper unna med det.

Jeg har vært i Brussel og er på vei hjem. I november søkte jeg etter gode reisemål i vinterferien. Som vanlig vurderte jeg blant annet ønskede steder å besøke, pris og en praktisk reise. SAS hadde de perfekte billettene. Avreise fredag ettermiddag med direktefly. Hjemreise onsdag kl. 10.55 med direktefly. Perfekt.

Så enkelt var det ikke. Turen ned har hele tiden vært grei, med et unntak som jeg skriver om nedenfor. Stormen Eunice gjorde at turen ble fæl. Slikt kan man imidlertid ikke klandre SAS for, så det er ikke noe å klage på. Hjemreisen derimot.

Foto: Björn Strey (CC BY-SA 2.0)

Lokker inn kundene og fjerner produktet

Da jeg bestilte flyreisen, hadde SAS en rekke avganger fra Brussel til Norge den aktuelle dagen. Dette er jo fint, for da kan jo kundene få nøyaktig det de vil. Morgenfugl. Fint. Nattugle. Fint. Lyst på mellomlanding. Fint. Opptatt av direktefly. Fint. Gjennom mange fine produkter får de mulige kunder til å bestille sin flyreise og starte planleggingen. Når fly er bestilt, bookes hotell og man gleder seg til en tur i ferien.

Så kommer beskjeden. Flyet er kansellert. Satt opp på en nytt fly som er hjemme etter midnatt med mellomlanding i København. Det passer ikke. Lang venting i telefon. Får nytt fly på ettermiddagen med mellomlanding i København. Er jo tross alt hjemme i 16-tiden i stedet for kl. 13, men det skaper ikke det store sinnet. Så kommer ny beskjed. Flyet er kansellert, og jeg er flyttet tilbake til flyet som er hjemme etter midnatt. Lang ventetid på telefon igjen. Får byttet til tilsvarende ettermiddagsfly som jeg jeg hadde om København, men nå med mellomlanding i Stockholm. Klarer jeg to timer på Kastrup, klarer jeg nok to timer på Arlanda, tenker jeg. Så drøye to uker før turen kommer den siste meldingen. Ny endring. Nå er det omtrent syv timer venting på Arlanda, og jeg lander ikke før kl. 20 om kvelden.

Så det som var et raskt direktefly på to timer, er byttet ut med en reise som tar 10 timer. Det er et helt annet produkt. Det er omtrent som å bestille biff og få hundemat. Du blir mett hvis du er sulten nok, men du er svindlet.

SAS har kostet meg tid og penger (flyplassmat er dyrt). Jeg ventet i 30 minutter på telefonen for å finne ut hva jeg kunne gjøre. I løpet av tiden fikk jeg googlet meg frem til at siden det var mer enn 14 dager til avreise, hadde jeg kun krav på penger tilbake og ikke erstatning. Hele reisen var jo planlagt med booket hotell og allting, så jeg måtte jo ha fly hjem. Og andre gode alternativer fantes ikke.

Så her sitter jeg og skriver om hvordan SAS driver med svindel gjennom å selge produkter de ikke leverer. For det er svindel, selv om det kanskje er innenfor loven. Mer om det senere.

Selger samme produkt til flere mennesker

På flyplassen i Brussel opplevde jeg noe svært trist. Ved siden av meg satt en mor med et lite barn. I likhet med meg hadde hun kjøpt flybillett. I motsetning til meg hadde hun ikke sjekket inn digitalt dagen før. Da hun ankom flyplassen, fikk hun beskjed om at flyet var overbooket, slik at det ikke var sikkert at hun kom med. Hun var ganske panisk, for å si det slik.

De kom heldigvis med. Det gjorde imidlertid ikke noen andre passasjerer. Det var nemlig flere som fikk samme beskjed som kvinnen da de skulle sjekke inn. Det var et ungt par med et spedbarn og 3-4-åring som var i samme situasjon som kvinnen og barnet. De ville også sjekke inn på flyplassen og var ute i god tid. De kom ikke med på flyet.

SAS hadde rett og slett solgt samme billett til flere ulike personer. Ja, jeg vet at slik overbooking er vanlig siden folk stadig ikke dukker opp. Nå er det imidlertid slik at SAS har fått inntekten av et billettkjøp, uavhengig av om passasjeren dukker opp eller ikke. De har valgt å selge et produkt til flere personer. Hvis ikke det hadde vært så vanlig, så ville man sett hvor sykt det er. Tenk hvis andre gjorde det samme.

Se for deg at du har bestilt mat i en restaurant og så kommer de med 8 tallerkener med mat til 10 gjester. Det holder ikke med en unnskyldning om at det er jo noen som ikke vil ha maten fordi de slanker seg eller ikke liker slik mat eller en annen grunn. Det er uakseptabelt å ikke servere noen en rett som de har betalt for. Det er svindel.

En liten tilleggsopplysning angående turen nedover. Jeg betalte 149 kr ekstra for å kunne velge sete på turen til Brussel. Det er behagelig å komme av flyet raskt, og jeg liker derfor å sitte langt foran og ved midtgangen. 6C var setet som jeg hadde betalt for. Et par dager før turen fikk jeg en epost om at jeg var flyttet til 8C. Hadde de solgt 6C til flere personer? Ingen stor sak, men viser et mønster av useriøsitet og dårlig forretningsskikk.

Svikt i lovgivning

SAS slipper unna med det fordi lovgivningen tillater slik oppførsel. Det er mye fokus på problemer med dårlige produkter i offentlig sektor. Det er viktig å huske at dette også gjelder lovgivning. Lover må også produseres. Staten er ikke særlig mye flinkere til å lage gode lover enn til å produsere for eksempel utdanning. Slik er det med monopoler som alle må forholde seg til. Flyselskapene er en kontinuerlig pressgruppe som utøver masse press for å få det slik som de ønsker. Det er mye fokus på dette når det gjelder at de mottar penger. Det gjelder imidlertid også ved utforming av lovene.

Jeg er bare en kunde som bruker noen timer på en artikkel når jeg er misfornøyd. Jeg gidder ikke å drive lobbying for å endre lovgivningen for flyselskaper. SAS (og de andre flyselskapene) er derimot permanente pressgrupper som har stor egeninteresse for en lovgivning som er tilpasset deres egne interesser. Dette fører til at statens lover blir gale. Både på dette området og på en rekke andre området. Det er ikke tilfeldig at lover ikke er enkle og gode. En annen permanent pressgruppe er advokater, og de har interesse av at lovene er slik at kun de selv forstår dem. Og slik er lovene.

Helt uavhengig av om SAS driver innenfor loven, så driver de utenfor anstendig forretningsmoral. Det får selvsagt betydning for hvilket flyselskap som jeg dropper i fremtiden. Det blir bare reise med SAS hvis alle andre muligheter er uaktuelle.

Mest lest

Arrangementer