Kommentar

Er Vinmonopolet opptatt av å vise makt?

For én uke siden handlet jeg et par flasker vin på Vinmonopolet. Som kjent har de en policy som sier at man skal man vise legitimasjon hvis man er under 25 år, slik at man er heeeelt sikker på at det aldri skjer en glipp som gjør at noen under 18 år får i seg en flaske vin. Jeg er 29 år og viste ikke legitimasjon, men ble likevel spurt. Helt fair, for folk tolker utseende og alder forskjellig, og folk ser også forskjellige ut. Jeg skal ikke utelukke at jeg ser ut som jeg er under 25 år, men jeg vet at jeg ser eldre ut enn 18 år, som tross alt er aldersgrensen for å kjøpe vin.

Derfor synes jeg ikke det er noe problem å bli spurt om legitimasjon. Det jeg derimot har et problem med er følelsen av å bli umyndiggjort etter å ha vist legitimasjon. Vinmonopolet klarer den kunsten i det de gir meg kjærlighet på pinne når jeg velvillig har vist legitimasjon på forespørsel. Hvorfor gir de ikke isteden en innpakket sjokolade med Faizer-mint til de som viser legitimasjon? Dette kan da ikke være tilfeldig.

Hvis du mener det er like tilfeldig at Vinmonopolet deler ut sjokolade som lollipop til de som innfinner seg med deres krav, så spør deg selv hvor ofte du har sett utdeling av lollipop i profesjonelle areaner. Sannsynligvis aldri! Kjærlighet på pinne forbindes med det å være barn, og da er det helt soleklart for meg at Vinmonopolet prøver å si følgende med utdelingen sin:

Du er fortsatt barn. Avfinn deg med det og rull inn den kule attituden din.

Samtidig vet vi at en 16-åring i Danmark kan handle vin på matbutikken. I Norge skal de som som ser ut som de er yngre enn 25 være svært ydmyke og være glad for at de i det hele tatt får lov til å handle.

Jeg er generelt sett motstander av Vinmonopolet fordi jeg mener apper som Vivino har outsourcet veiledningen som ansatte på Vinmonopolet kan tilby, og takket være appen finner jeg stadig franske og italienske kvalitetsviner i 200-kroners klassen i danske matbutikker og på Tax Free, som slår Vinmonopolet på pris. At de da attpåtil har «ansvarlig salg siden 1922» som skalkeskjul for å drive med maktdemonstrasjon bedrer ikke mitt forhold til Vinmonopolet.

Mest lest

Arrangementer