Ukategorisert

Hjernedødt om U2-billetter og svartebørs

Det har de siste dagene blitt skrevet mye i avisene om videresalg av billetter til U2-konserten, såkalt svartebørssalg. Jeg har fulgt med og lest det meste og er skuffet.

Liberaleren har tidligere skrevet om svartebørshandel, f.eks. var den tredje artikkelen vi hadde på Liberaleren, tilbake i 1999, om svartebørs med tittelen Svartebørshandel er bra!

Ingen av avisene nevner en av de grunnleggende årsaker til svartebørshandel: Feilprising. 620 kr er billettprisen. Det er ikke slik at det er en gitt mengde mennesker som har lyst til å gå på konsert med U2. Det handler om hvor sterkt man ønsker det. For å sette det på spissen: Til 10 kroner billetten er det flere potensielle kunder enn hvis billettene hadde koster 100 000 kr pr stykk.

Så enkel er folks økonomiske logikk. Hvis billettene prises for lavt, vil det være et enormt marked for videresalg. Det er merkelig at ingen av avisene har påpekt det enkle poeng at svartebørs mest effektivt motarbeides gjennom høyere billettpriser. Hvis prisene er så høye at ikke alle billetter selges ut, er svartebørspotensialet så godt som null (d.v.s. null hvis man regner med fullstendig informasjon og regner vekk gratisbilletter som kan selges under billettpris).

Arrangørene er rett og slett ikke grådige nok. De gir vekk fortjenesten til de samme “svartebørshaiene” som de kritiserer. Ris til egen bak.

I Dine Penger for en god nummer siden hadde Christian Vennerød en svært god kommentar om temaet. Denne anbefales, jeg har lyst til å gjengi et poeng. De lave billettprisene diskriminerer alle som ikke har tid til å stå timesvis i kø midt på dagen eller sitte på telefon og nett til de samme tider. Disse menneskene kan også ha lyst til å gå på konsert. Svartebørsen hjelper faktisk en “diskriminert” gruppe med å få billetter.

Et poeng bør legges til helt på slutten. Menneskers preferanser varierer i intensitet. Betalingsvilligheten likeså. Svartebørs omfordeler billetter til de som ønsker dem mest. Fra studenter med tid til å stå foran Narvesen til mennesker som er villig til å betale et par tusenlapper. Slik sett utgjør svartebørshandel faktisk verdiskapning, de øker verdien på billettene. På samme måte som når man flytter matvarer fra et lager og ut i en butikk der folk kan kjøpe dem.

0 0 vurdering
Vurdering
2 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
Konsertgjenger
Konsertgjenger
15 years ago

Mosfjell antyder at selgerne priser sine billetter etter innfallsmetoden, siden prisene etter hans oppfatning er for lave. Som den kyndige leser vet, er det utviklet en rekke metoder for å prise goder. En aktuell metode er kost-pluss metoden, men denne metoden får ofte fortjent kritikk for ikke å være markedsorientert. En markedsorientert prisstrategi tar utgangspunkt i hva som er markedspris for denne typen billetter. Selvfølgelig kan man også hevde at både pris og mengde oppstår i skjæringspunktet mellom tilbuds og etterspørselskurven, men denne situasjonen er litt spesiell med tanke på at antall billetter på forhånd er gitt (ca.30.000). Skulle man… Read more »

Kenneth
Kenneth
15 years ago

Ville det ikke vært en ide at arrangørene la ut billettene til den høyest tenkte pris. For så å trappe den ned med f.eks 50 kr. dagen til de hadde en “garantert salgs-pris” dagen før konserten?
Da kunne kundene selv vurdert hvor lystne de var på å få tak på en billett.