Ukategorisert

Åpent brev til Audun Lysbakken

Jeg har idag sendt en mail til SVs nestleder Audun Lysbakken, om Liberalerens kampanje mot datalagringsdirektivet. Jeg fant ut at jeg like gjerne kunne gjøre henvendelsen til et åpent brev.

Her er det:

«Hei!

Jeg har med interesse lest din bloggpost om folkemakt. Du trenger ikke reise så langt, hvis du vil finne eksempler på at folk engasjerer seg – også mot statsmakten.

I dette tilfellet er det EUs datalagringsdirektiv som bekymrer. Bloggeren Vox Populi har laget et opprop mot direktivet, på www.opprop.no (så langt ca 8000 signaturer). Det finnes flere Facebook-grupper mot direktivet (den største har ca 13 000 medlemmer). Nettavisen Liberaleren har laget en epostkampanje mot direktivet, rettet mot regjeringen og Stortinget. På kampanjeartikkelen finner du relevante epostadresser (kontaktskjema-lenker), og et forslag til tekst.

Første gang Liberaleren omtalte direktivet var 25.november 2005, og som du ser med en henvisning til SV.

Det vil jo være et paradoks hvis en regjering som ifjor nedsatte en egen personvernkommisjon, iår skal innføre datalagringsdirektivet.

Jeg synes også det er underlig hvis akkurat denne regjeringen skal innføre et slikt direktiv. Både SV og SP er motstandere av EU. Flere personer i både SV og på Aps venstreside har erfaring med å bli ulovlig overvåket – for sine meningers skyld. Da Gro Harlem Brundtland gikk av kunne endelig Ap ta et oppgjør med overvåkningskulturen i eget parti og det norske samfunnet, ved at Lund-kommisjonen ble nedsatt.

Av dagens regjeringspartier er ihvertfall SV opptatt av personvern.

Jeg håper du er enig, og utfordrer deg derfor til å arbeide for at regjeringen (din) ikke innfører datalagringsdirektivet i norsk lov – og til å lenke til Liberalerens kampanjedin blogg.

Mvh. Per Aage Pleym Christensen, redaktør Liberaleren.»

Mest lest