Ukategorisert

Åpent brev til Audun Lysbakken

Jeg har idag sendt en mail til SVs nestleder Audun Lysbakken, om Liberalerens kampanje mot datalagringsdirektivet. Jeg fant ut at jeg like gjerne kunne gjøre henvendelsen til et åpent brev.

Her er det:

“Hei!

Jeg har med interesse lest din bloggpost om folkemakt. Du trenger ikke reise så langt, hvis du vil finne eksempler på at folk engasjerer seg – også mot statsmakten.

I dette tilfellet er det EUs datalagringsdirektiv som bekymrer. Bloggeren Vox Populi har laget et opprop mot direktivet, på www.opprop.no (så langt ca 8000 signaturer). Det finnes flere Facebook-grupper mot direktivet (den største har ca 13 000 medlemmer). Nettavisen Liberaleren har laget en epostkampanje mot direktivet, rettet mot regjeringen og Stortinget. På kampanjeartikkelen finner du relevante epostadresser (kontaktskjema-lenker), og et forslag til tekst.

Første gang Liberaleren omtalte direktivet var 25.november 2005, og som du ser med en henvisning til SV.

Det vil jo være et paradoks hvis en regjering som ifjor nedsatte en egen personvernkommisjon, iår skal innføre datalagringsdirektivet.

Jeg synes også det er underlig hvis akkurat denne regjeringen skal innføre et slikt direktiv. Både SV og SP er motstandere av EU. Flere personer i både SV og på Aps venstreside har erfaring med å bli ulovlig overvåket – for sine meningers skyld. Da Gro Harlem Brundtland gikk av kunne endelig Ap ta et oppgjør med overvåkningskulturen i eget parti og det norske samfunnet, ved at Lund-kommisjonen ble nedsatt.

Av dagens regjeringspartier er ihvertfall SV opptatt av personvern.

Jeg håper du er enig, og utfordrer deg derfor til å arbeide for at regjeringen (din) ikke innfører datalagringsdirektivet i norsk lov – og til å lenke til Liberalerens kampanjedin blogg.

Mvh. Per Aage Pleym Christensen, redaktør Liberaleren.”

0 0 vurderinger
Vurdering
trackback
13 years ago

[…] har kommentert bloggposten, fordi den kan leses som et indirekte svar på Liberalerens utfordring (eller helt uavhengig av […]

Mest lest

Fra arkivet

• Telling vi ikke likerTelling vi ikke liker
    Samfunnet har tatt inspirasjon fra dyrene i eventyret om den tellende geitekillingen. Lar du deg forbanne over å bli telt?
  • Roboter iblant ossRoboter iblant oss
    Effektive altruister forstår lite av hvordan mennesker faktisk tenker og føler.
  • 26 år med EU26 år med EU
    I november 1993 tok Maastricht-avtalen effekt og EU ble grunnlagt. Avtalen la til rette felles regler for økonomiene i Vest-Europa med en felles valuta.
  • 30 år siden Berlinmuren falt30 år siden Berlinmuren falt
    Da jeg var ung, forstod jeg ikke de eldres følelser for 8. mai 1945. Det endret seg 9. november 1989. Berlinmuren hadde falt.
  • Vår individualistiske velferdsstatVår individualistiske velferdsstat
    Ideen om at individualisme og kollektivisme er to motsetninger, som er fiender med hverandre, er feil. La oss tenke på kollektivet også!
  • Selve boken om Berlinmurens fallSelve boken om Berlinmurens fall
    Hvis du vil lese noe intenst spennende og faglig solid om Berlinmuren siste dager, trenger du ikke lete videre.
  • Frihandel er alfa omegaFrihandel er alfa omega
    Handelskrig skaper kun usikkerhet, mistillit og tapere.