Mange redaksjoner forsvarer at staten offentliggjør privat og feilaktig informasjon i form av skattelistene, fordi det gir penger i kassa uten mye merarbeid.
Etter det Liberaleren erfarer har NRK.no, TV2.no, VG Nett, Dagbladet.no, Moss-avis.no, Finnmarkdagblad.no og P4.no, hatt fantastiske trefftall i dag. Årsak: Skatteoppgjøret for 2008.
Høye trefftall, gjennom sidevisninger og unike brukere, gir penger fra annonsører som markedsfører seg via internett. Dersom tilbudet med skattelister på internett forsvinner, vil mange aktører i bransjen tape penger. Derfor er Gunnar Stavrums, redaktør i Nettavisen, opptreden i Tabloid, ikke spesielt troverdig. Stavrum tenker penger og annonsører, men innrømmer det ikke.
Les Liberalerens artikkel Kikkerne, publisert i oktober 2005.
Her er en konkret gjennomgang av den faktiske effekten av skattelistene på nettavisenes bunnlinje:
http://gooding.no/2009/10/skattelistene-cui-bono/
Tall fra 2008 viser at nettavisene fikk høy effekt av skattelistene:
http://gooding.no/2009/10/skattelistene-okte-sidetreff-med-10-400-ifjor/
Skattelistene er en gave til nettaviser, fordi de sier så lite at de kan brukes i alle nyhetssjangere: DU-sjangeren, kjendissjangeren, Facebook-sjangeren, debattsjangeren, krimsjangeren, ordspillsjangeren, sjokksjangeren, sexsjangeren og nykommeren Kongo-sjangeren. Les om alt jeg har lært av skattejournalistikken i min blogg:
http://karibua.wordpress.com/2009/10/22/nar-jeg-blir-stor-vil-jeg-gi-folk-kreft/