Ukategorisert

Mennesker dør fortsatt

Politikerne har en nullvisjon. Likevel dør mennesker i trafikken.

Tidligere i år uttalte samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, at nullvisjonen var realistisk. Samferdselsministeren kan i sitt stille sinn umulig tro på egen visjon.

Statistisk sentralbyrå har offentliggjort tallene for august måned. Det er uhyggelig lesning for politikere som tror på en meningsløs visjon.

Det å være i trafikken kan av ulike grunner være farlig. Det er mulig å redusere antall ulykker, men det er umulig å oppnå en målsetning uten tap av liv. Menneskene er forskjellige, og noen vil opptre uansvarlig i trafikken uansett hvor mange regler politikerne vedtar og uansett hvor mye penger som blir bevilget over budsjettene.

Etter den stygge ulykken i Troms i vinter skrev Jan Erik Fåne om trafikkulykker på egen blogg.

–Det som kunne blitt en nødvendig og interessant politisk debatt om hva som skal gjøres for å redusere antallet trafikkdrepte, endte altså opp med helt uinteressant og betydningsløs diskusjon om en visjon. En diskusjon som ingen andre enn en håndfull samferdselspolitikere synes er relevant.

–Stakkars velgere, skriver Jan Erik Fåne.

0 0 vurdering
Vurdering
3 kommentarer
Inline Feedbacks
View all comments
norskgoy
9 years ago

Man vet jo utmerket godt i fagmiljø hvilke tiltak som fungerer. Men det er selvsagt politisk umulig med veldig mang av dem siden en gjeng liberalister vil påstå at det er et angrep på individet.

Geirr Tangstad-Holdal
9 years ago

Fra 1. januar til 31. august 2011 har 48 personer omkommet i frontkollisjoner på norske usikrede veger. I perioden januar- august 2011 ble 102 personer meget hardt eller hardt skadd og 589 ble lettere skadd i frontkollisjoner. 203 personer er i tillegg til dette rammet av frontkollisjoner, hvor skadegraden ikke er oppgitt. I perioden januar – august 2011 omkom 36 mennesker i utforkjøringer. Vi vet at rundt 50% av alle utforkjøringene skjer til venstre for føreren. Disse ville blitt forhindret ved etablering av møtefri og sikre veger, separert med fysisk midrekkverk mellom kjøreretningene. Mange av disse tragediene kunne vi ha… Read more »

Gullstandard
9 years ago

Sant nok, etter at E18 gjennom Vestfold ble oppgradert og/eller uts. med midtsperre sank ulykkesstatistikken dramatisk.