Ukategorisert

Ja til alkoholreklame

Ytringsfriheten er viktigst.

Nationen har en undersøkelse som viser at over halvparten tror det blir økt misbruk av alkohol og mer fyll med alkoholreklame på TV. Konsekvenser av TV-direktivet er underordnet. For liberalister er det viktigst å utvide ytringsfriheten, samt gi aktørene så like konkurransevilkår som mulig.

Det er på tide at aktører i denne bransjen får markedsføre produkter i det norske markedet. Får TV-kanaler i utlandet sende reklamer for alkohol, må også norske kanaler få muligheten. Like konkurransevilkår er viktig for medieaktørene som kjemper om annonsekronene. TV-direktivitet kan, legge merke til ordet kan, gi økt ytringsfrihet.

I høst krevde Helsedirektoratet at Eyvind Hellstrøm måtte fjerne en video som ligger på YouTube.com. Videoen ble definert som alkoholreklame. VG skrev om kravet 14. oktober i år. I dag, 27. desember 2011, ligger videoen fortsatt på YouTube.com. Norge har overlevd at Eyvind Hellstrøm snakker om vin.

Mest lest

Fra arkivet

Arrangementer