Ukategorisert

Ja til alkoholreklame

Ytringsfriheten er viktigst.

Nationen har en undersøkelse som viser at over halvparten tror det blir økt misbruk av alkohol og mer fyll med alkoholreklame på TV. Konsekvenser av TV-direktivet er underordnet. For liberalister er det viktigst å utvide ytringsfriheten, samt gi aktørene så like konkurransevilkår som mulig.

Det er på tide at aktører i denne bransjen får markedsføre produkter i det norske markedet. Får TV-kanaler i utlandet sende reklamer for alkohol, må også norske kanaler få muligheten. Like konkurransevilkår er viktig for medieaktørene som kjemper om annonsekronene. TV-direktivitet kan, legge merke til ordet kan, gi økt ytringsfrihet.

I høst krevde Helsedirektoratet at Eyvind Hellstrøm måtte fjerne en video som ligger på YouTube.com. Videoen ble definert som alkoholreklame. VG skrev om kravet 14. oktober i år. I dag, 27. desember 2011, ligger videoen fortsatt på YouTube.com. Norge har overlevd at Eyvind Hellstrøm snakker om vin.

0 0 vurdering
Vurdering
1 Comment
Inline Feedbacks
View all comments
Øyvind Treider Olsen
Øyvind Treider Olsen
8 years ago

Det viktigste for meg,er at dette også handler om ytringsfrihet i sin ytterste konsekvens.Hva som gjør at det er ulovelig å reklamere for noe som er lovelig,blir for meg komplett umulig å forstå ? Dessuten kan reklame for alkoholholdige varer være et stort pluss for små produsenter rundt om i Norge,men det blir fort alt annet enn av prinsipiell art.