Ukategorisert

Endelig en kampanje uten skrekk og gru

La oss skryte av Helsedirektoratet som ikke bruker skrekkelige bilder og negativ informasjon i en antirøykekampanje.

Det er lesere og liberalister som mener staten ikke skal bruke skattefinansierte penger på kampanjer mot utvalgte produkter. Den debatten må gjerne gå sin gang.

For tiden kjører Helsedirektoratet en kampanje mot tobakk og røyking. Det statlige direktoratet har kjøpt reklameplass i TV2s sendinger fra OL i Russland. I motsetning til andre antirøykekampanjer fra Helsedirektoratet, er denne kampanjen kjemisk fri for frykt. Direktoratet prøver altså ikke å skremme TV-seerne til å slutte å røyke. Det er en kampanje med positive virkemidler, der tidligere røykere snakker til personer som nå røyker.

Det skal bli spennende å måle resultatene fra denne kampanjen opp mot tidligere skrekk-kampanjer, for eksempel den som ble gjennomført høsten 2012.

En studie konkluderte med at antirøykekampanjene fra 2012 hadde liten eller ingen effekt, ifølge SIRUS.

Comments are closed.