Det var et oppslag i VG i går der helseminister Jan Christian Vestre var bekymret for fremtiden. Grunnen er enkel:
«Norge styrer mot en kraftig mangel på helsepersonell i årene som kommer.»
Grunnen er enkel. En stadig større del av befolkningen vil bli pensjonister i fremtiden. Løsningen er også ganske enkel, men mennesker liker den ikke.

Theodor Barndon Helland har skrevet om dette med tittelen Afrikanerne kommer. Innvandring fra Afrika vil være en enorm ressurs i fremtiden. De vil til og med bli så attraktive at vi må kjempe for å få dem hit. Vi må til og med innse at en betydelig andel ikke vil innvandre, men bare bo her i noen år i forbindelse med jobb. Grunnen til at helsearbeidere fra Afrika blir så ettertraktet er at alle vestlige land sliter med en aldrende befolkning.
Løsningen er altså enkel. La folk komme til Norge for å bo og arbeide.
Det er en åpenbar løsning for de av oss som ikke er redd for utlendinger. Andre er derimot opptatt av å øke norske fruktbarhetstall. Dette er ganske primitivt.
For å dra en parallell. Hvorfor dyrke poteter på balkongen når du kan kjøpe dem i butikken? Handel er bedre en selvberging når det gjelder handel. Det samme gjelder når det gjelder behovet for arbeidskraft. Det er bedre å ha et åpent samfunn der folk fra andre land kan komme hit for å arbeide enn å satse på egne barn.
Bevares. Folk skal selvsagt få lov til å få så mange barn de ønsker. Det bør bare ikke subsidieres av myndighetene med skattepenger.


