Kjemper for reklamefrie filmer

av | 10. november 2004 kl. 15.56 | Ingen kommentarer

Hvis de kommersielle TV-kanalene ikke får sende reklame midt i filmene vil færre filmer bli sendt på TV.

Filmer på TV er god butikk for både TV-stasjonene og de som står bak filmene. I tillegg til kino, video og DVD er TV et viktig utstillingsvindu for kunstnerne, både økonomisk og kunstnerisk.

Regissørene Claes Eriksson og Vilgot Sjöman er rasende etter at TV4, det største kommersielle TV-selskapet i Sverige, viste Erikssons film ”Hajen som visste før mycket” og Sjömans ”Alfred” med reklameavbrudd. De mener det krenket deres kunstneriske anseelse og filmenes egenart. For dette vil de hver ha 250 000 kroner i erstatning. I tillegg vil de stoppe praksisen, skriver NRK.no.

I Norge har TV-kanalene ikke lov å sende reklameblokker midt i en film. Derfor er denne problemstillingen uaktuell i Norge. Likevel har mange av oss sett filmer som blir avbrutt av reklame. TV3 og TV4 er to av kanalene som benytter denne muligheten. Selvsagt blir filmopplevelsen noe redusert, men vi velger selv å se filmene på disse kanalene. Dersom reklamepausene ble et for stort problem for stasjonene, at de mistet seere, ville markedskreftene ha ført til færre pauser. Dette vil regulere seg selv uten egne forbud slik vi har i Norge.

Hvis vi skal trekke holdningen til de svenske filmregissørene litt lengre kan åndsverket til en musiker bli ødelagt når en DJ prater på sangen, enten på radio eller på et diskotek. Sånn kan vi trekke frem mange eksempler fra store deler av kultur – og næringslivet. Derfor bør ikke åndsverket beskyttes gjennom lov slik Claes Eriksson og Vilgot Sjöman ønsker. Markedet og frivillige avtaler vil regulere dette uten en spesiell innblanding fra politikerne.


Kommentarer

Denne artikkelen er stengt for kommentarer.