Drakamp innad i regjeringen

av | 29. november 2004 kl. 19.15 | 3 kommentarer

I regjeringen er spørsmålene kontroversielle. Sannsynligvis vinner Høyre og Venstre den interne drakampen i Samarbeidsregjeringen, og forhåpentligvis blir det et solid flertall for politisk reklame i TV.

I demokratifinansieringsutvalgets innstilling slår blant annet Kristelig Folkepartis generalsekretær Inger Helene Venaas fast på at det ikke bør være mulig for politiske parti å reklamere på TV for å skaffe seg velgere, melder NRK.

Dermed vil KrF fortsatt opprettholde den svært urettferdige forskjellsbehandlingen mellom ulike medier. Partiene kan altså drive reklame for sitt budskap i aviser, nettsteder og radiokanaler, men vil ikke få lov til å kjøpe sendetid i TV. Det er pussig at noen forsvarer så ulike konkurransevilkår. Det ville ha vært mer konsekvent å forby politisk annonsering, uten at vi anbefaler dette.

For Liberaleren er dette spørsmålet ikke kontroversielt. Det er et spørsmål om ytringsfrihet og det er et spørsmål om like konkurransevilkår mellom aviser, radiostasjoner og fjernsynskanaler.


Kommentarer

  1. Lars Mæhlum | 29. november 2004 kl 20.47

    Selv om dette åpner for politisk bruk av et propagandamedium uten like, så burde alle ha rett til å si at de støtter et parti på tv. Selv om den tiden er kjøpt.

  2. Eiv | 2. desember 2004 kl 18.46

    Politisk TV-reklame i valgkampen svekker ytringsfriheten. Partiene som favoriserer de rikeste, og som gjerne mottar gaver fra disse, kan kjøpe seg egenreklame i beste sendetid.

    Pengeseddelen sin makt styrkes på bekostning av stemmeseddelen. Høyre kan la sjampanjekorkene sprette. Rød Valgallianse kan vurdere om de tar seg råd til en tre- eller fem-sekunders reklamesnutt.

    Erfaringer fra blant annet de amerikanske valgene viser at politisk reklame ofte går til direkte personangrep på politisk motstandere framfor å fremme egne politiske standpunkter. Samtidig går denne reklamen ofte på bekostning av det redaksjonelle stoffet i kanalene, og dermed vil den objektive dekningen av valgene bli svekket. Dette vil svekke den allerede dårlige valgdeltakelsen ved valgene.

    I en situasjon der Norges rikeste menn gir penger til partiene på høyresida for å fremme næringslivets interesser, står vi i fare for å få enda mer reklame fra Rimi-Hagen og Rema-Reitan på TV til høsten. Men denne gangen kommer ikke reklamene til å handle om hvilke sjampoer vi skal velge. Denne gangen vil det handle om hvilken regjering som kan vaske Norge blenda-hvitt eller hvilket parti som må ha, bare må ha regjeringsmakten.

  3. Ingar | 7. desember 2004 kl 00.54

    Politisk reklame på tv kommer, det er det ingen tvil om. Mange er, slik kommentaren over gir uttrykk for, redde for såkalte «amerikanske tilstander» og derfor mot politisk reklame på tv. Den frykten tror jeg er betydelig overdrevet. Erfaring fra land med flerpartisystem (altså ikke topartisystem som i USA) er at det er de små partiene som tjener på politisk reklame på tv. Arbeiderpariet og Høire får nok presseomtale som det er, det er Venstre og RV som kommer til å tjene på dette. Partier som i utgangspunktet ikke får så mye oppmerksomhet.

    Forøvrig er den største økonomiske bidragsyteren til norsk politikk LO – gjett hvem de støtter.

  • Dagens sitat

    Be wary of strong drink. It can make you shoot at tax collectors… and miss.

    — Robert A. Heinlein
  • Liberaleren på twitter

  • Støtt kampen mot DLD økonomisk!

  • Månedsarkiv

  • Kategorier

  • Søk

  • Lenker

  • Skribenter