Reklamen lar seg ikke stoppe

av | 15. mars 2017 kl. 18.59 | Ingen kommentarer

Å ønske at spillselskapene ikke skal reklame for tilbud, er det samme som å ønske godt vær. Ønskene har i utgangspunktet ingen konsekvenser, selv om mange politikere er enige.

Det er organisasjonen Spillavhengighet Norge som har kjøpt plass i sosiale medier med reklame. Budskapet er stopp reklame for pengespill.

–Vi mener det burde være forbudt mot markedsføring av pengespill på lik linje med forbud mot markedsføring av alkohol og tobakk, skriver organisasjonen på Instagram.

I Norge kan organisasjonen påvirke politikerne til å gjøre noe med aktørene som har fått konsesjoner for pengespill. Aktører som ikke har tillatelse i Norge, har norske myndigheter minimalt med kontroll over. De følger regler i utlandet og i andre land er det lov å markedsføre pengespill.

Resepten kan være å gi aktørene like konkurransevilkår gjennom ny spillpolitikk, men tillatelse til nye aktører betyr ikke automatisk mindre reklame.

Dersom Spillavhengighet Norge ser på fotballkamper fra utlandet, vil organisasjonen oppdage at mange fotballspillere har draktreklame for spilleselskap. Slik er det og slik bør det være i et marked der aktørene konkurrerer om kundene.

Å inngå veddemål bør være like vanlig og naturlig som å drikke melk!


Kommentarer

Skriv en kommentar