Kommentar

Kabotasje og tomme lastebiler

Gebyrer for ulovlig kabotasje kan ilegges f.o.m. 1. mars. Konsekvensen kan være at det kjøres tomme lastebiler på norske veier til ulempe for norsk økonomi og globalt klima. Konkurranseskjerming er bakgrunnen reguleringen.

Kabotasje
I næringen er de skeptiske til kabotasje.

For den som ikke kjenner begrepet: kabotasje er transport i utlandet. Kabotasje er strengt regulert og brudd på kabotasje-reglene møtes med gebyrer i en ny ordning som trådde i kraft 1. mars.

Problemet med kabotasje later til å være at utenlandske sjåfører i utenlandske transportselskaper ofte har en lavere lønn enn norske sjåfører. Det er derfor krav om at utenlandske sjåfører skal ha norsk lønn i tillegg til regler som sier at en utenlandsk lastebil maksimalt kan ha tre kabotasje-oppdrag i løpet av syv dager før bilen må ut av landet. Målet for myndighetene og bransjen er å skape likere konkurransevilkår. Utlendinger skal ikke tillates å ha noe konkurransefortrinn. Konsekvensen er høyere kostnader knyttet til transport og rimeligvis dyrere varer, i tillegg til den miljøbelastningen, uten tilhørende verdiskapning, som kjøring av tomme lastebiler innebærer.

Det er på tide for myndighetene å tenke over gevinstene ved handel, hvordan næringsinteresser søker å skjermes for konkurranse og miljøgevinster ved mer effektiv transport av varer.

Kabotasje er forøvrig et tema også andre steder (Jones act referanse; anekdote: American Shipping ASA gjorde lenge gode penger på å omgå Jones act. Jeg antar at navnet skulle gi inntrykk av at dette er et amerikansk selskap):

Mest lest

Arrangementer