Ener til å starte debatt

av | 18. mai 2009 kl. 06.40 | 16 kommentarer

Hurra for Alexander Rybak! Endelig en innvandrer nordmenn kan elske. Kanskje FrP myker opp litt? Høyre kan bruke ham til å slå fast at talenter trenger noe annet enn SVs koseskole for å lykkes. Og ambisiøse foreldre kan finne trøst i Rybaks foreldre når mobbingen av dem når nye høyder hos venstresiden.


Mens hysteriet rundt Alexander Rybak når nye høyder vil vi slå fast at han som ener kan bli et godt startpunkt for ulike debatter. Og da tenker vi ikke på de typisk norske debattene rundt lokaliseringen av neste års finale. Vi anbefaler utendørskonsert på Nordkapplatået, med vårt redaksjonsmedlem Bønna som programleder. Vi skal sørge for at han får øvet opp både engelsk, fransk og spansk (det siste til ihvertfall å høres bedre ut enn Stoltenberg).

Du vil sikkert ikke vedde imot når vi påstår at Stortinget i Alexanderrus høye på nasjonalisme og 17.mai vil overgå hverandre i å love ekstra penger til en finalesending som ikke skal gå ut over NRKs generelle programtilbud. Både Norge Rundt og andre flaggskip skal bestå. Om Rybak har skapt jordskjelv i Norge vil 100 – 200 millioner knapt gjøre utslag på statsbudsjettet.

Innvandrer!
Alexander Rybak er innvandrer. Ikke annengenerasjons, som en avis skriver idag. Han kom til Norge som fireåring, sammen med sine foreldre. Han er født i Minsk, i det som i 1986 var Sovjetunionen, men som idag er Europas siste diktatur; Hvite-Russland.

Navnet kan gå for å være norsk, så han har nok ikke skilt seg veldig ut i venneflokken, kanskje bortsett fra at foreldrene har vært mer enn vanlig ambisiøse på sønnens vegne. Mer om det siden.

I forbindelse med den overopphetede integreringsdebatten som fikk et startskudd på FrPs landsstyremøte i februar er det bra at det kan fremvises sukesshistorier også blant innvandrere. Hver gang FrP snakker om snyltere og kriminalitet kan tilhengere av et flerkulturelt samfunn peke på Rybak. Innvandrere er mennesker som oss nordmenn, med gode og dårlige egenskaper. De må vises tillit, og gis mulighet til å vokse. Til dem som gnåler i vei om «truselen mot norsk kultur» er det utmerket å bruke Rybaks kombinasjon av det slaviske og det norske, utkrystallisert i «Fairytale». Kultur er ikke statisk, men i stadig utvikling. Både gjennom «indre utvikling» og ytre påvirkning.

Foredlet talent og ambisiøse foreldre
Foreldrene bosatte seg på Nesodden i Akershus, som SV-ordfører Christian Hintze Holm igår kunne opplyse at er noe nær en kunstnerkoloni, med Norges største andel av kunstnere og kulturarbeidere blant befolkningen som helhet. Men ville SVs koseskole klart å foredle dét talentet Rybak besitter, enn si gi ham spillerom (bokstavelig talt) til å utvikle og dyrke talentet sitt? Kanskje ingen tilfeldighet at SV i dagens Aftenposten kan fortelle at nå skal også flinke få et spesielt tilbud.

Ingen tvil om at Rybak har talent, og scenetekke. En magisk kombinasjon – som sjelden holder over tid. Et talent må foredles, og scenetekke vedlikeholdes. Sjarm kan ikke læres, kun profesjonalitet.

SV vil innføre en heldagsskole uten hjemmelekser – for å utjevne forskjeller elevene har med seg hjemmefra. Lekser skal gjøres på skolen, slik at elevene ikke kan dra veksler på hva de måtte ha av engasjerte foreldre, boksamlinger eller internettilknytning og datautstyr i hjemmet.

Det skulle ikke forundre meg om de som advarer mest mot ambisiøse foreldre enten det er på idrettsbanen eller på skolens foreldremøte sogner til SV eller resten av venstresiden. Kunnskap og ferdigheter er noe som skal lekes inn.

Rybaks foreldre ville i en annen sammenheng fått rødt kort (!) av SV. Faren er selv fiolinist, og guttungen lærte å spille både piano og fiolin, før han satset på det siste. Den ferske nasjonalhelten har selv fortalt om 3 – 4 timers daglige øvinger i barndommen. Øvet har han gjort fra han var fem år gammel. Wikipedia-artikkelen forteller mer, om en unggutt med talent og målbevisste foreldre i kombinasjon; her er det lite kommunalt sponsede rockeklubber, men om studier, stipendier og øving, øving øving.

Tre års skolegang mot en måneds fyllefest
Når vi snakker om utdannelse, øvelse og målbevisst arbeide; NRK Lørdagsrevyen kunne i siste sending før Eurovisjonsfinalen fortelle om hvordan norske 18/19-åringer bruker den siste måneden før eksamen efter tre års skolegang til en gedigen fyllefest. I kontrast til jevnaldrene i Europa, som studerer både morgen middag og kveld, og i tillegg i helgene.

I Norge må man være idrettshelt før suksess knuser Janteloven. Unntaksvis kan man glede seg over musikere som Kurt Nilsen. Enkelte er hevet over janteloven, heldigvis.

La mulititalentet starte multidebatter
Alexander Rybak spiller flere instrumenter, synger og komponerer. Han har også virket som skuespiller. Et multitalent.

Måtte hans seier utløse noe mer en vanlig 17.mai-nasjonalistisk masturbering av folkesjelen. La oss få en debatt som handler om mer enn lokalisering av neste års finale, og hvor bra det er at det er det urnorske som endelig vinner sin rettmessige plass på verdensscenen.

La oss diskutere innvandring, integrering, kulturblanding, og hvordan enerne kan motivere resten av oss. La oss diskutere hvordan det moderne Norge skapes av både røtter og føtter. Vi er utstyrt med begge deler. Heldigvis.


Kommentarer

  1. Gullstandard | 18. mai 2009 kl 09.25

    Vel talt !

  2. ali chishti | 18. mai 2009 kl 09.54

    Men FRP folk vil argumentere med at Rybak er en Europeisk innvandrer. Frp liker jo å sette folk i ulike bås, og ifølge denne rangstigningen ligger du høyere om du er innvandrer fra Europa framfor feks. Asia eller Afrika.

    Angående Artikkelen, fint skrevet..;)!

  3. Pleym | 18. mai 2009 kl 10.04

    Takk. Enig i at FrP kan komme til å argumentere slik, men samtidig kommer det jo f.eks en god del arbeidsinnvandrere fra Øst-Europa. Vanligvis ikke felespillere men snekkere, murere, tømrere etc. Venstresiden vil jo helst se disse ut av landet i økonomiske krisetider, mens venstresidens kvinnebevegelse vil hindre øst-europeiske kvinner i å komme hit (norske menn utnytter dem).

    FrP vil generelt stramme inn på reglene for familiegjenforening. Dette vil også ramme øst-europeere. Skulle Rybak finne på å skaffe seg en ektefelle fra et slavisk land, kan han få problemer (avhenger sansynligvis mer av hennes alder, enn av hans inntekter. Inntektskravet vil han ganske sikkert oppfylle). Han bør kanskje forte seg å gifte seg før FrP hever gjenforeningsalderen til 24 år (som i Danmark), eller innfører regler for «tilknytning til riket». Hvis han er sent ute risikerer han å måtte gifte seg med en slektning, men ingen kusine – siden FrP nok vil ha forbud mot dét også.

  4. ali chishti | 18. mai 2009 kl 10.16

    For det første, Rybak kan nok velge i øverste hylle når det gjelder ektefelle, både her i Norge eller Øst europa–:).. For det andre, de urealistiske kravene til FRP, er et sterkt angrep på liberalismen og Individet, rettigheter FRP pleier ellers å være fanebærer for. for det tredje, stakkar norske menn som gifter seg med damer i Thailand eller Afrika, Klarer FRP å finne et lite smutthull i loven for dem..?De er jo tross alt etnisk Norske, litt andre regler for dem kanskje????

  5. Eivind Knudsen | 18. mai 2009 kl 14.43

    «FrP folk vil argumentere med» …
    «FrP liker å sette folk i bås» …
    Godt at ikke Ali Chishti setter hverken FrP’ere eller jøder i bås da.

  6. Pleym | 18. mai 2009 kl 15.08

    Du må jo være enig i det, Eivind, at det skal ikke store fantasien til å vite hva de forskjellige partiene vil bruke av argumenter i ulike situasjoner? Dette gjelder jo ikke bare FrP.

  7. Bjarne | 18. mai 2009 kl 21.27

    Enig der Pleym, men det ble en smule komisk når det kom fra chishti, av alle personer.

  8. ali chishti | 18. mai 2009 kl 21.44

    Jeg elsker å provosere..;)i ytringsfrihetens navn..;)Jeg bor i liberale Norge, her står ytringsfriheten sterkt.Om noen synes jeg er terrorist eller komisk får jeg leve med. Og ikke noe er bedre enn at jeg klarer å provosere. Lars Gule sa det så fint » Jeg liker å såre, lker å krenke, selvsagt i ytringsfrihetns navn..;)».
    Ble du irritert nu Bjarne..;)?

  9. Sentrumskonservativ | 18. mai 2009 kl 22.23

    Eivind Knutsen: Din setning om Ali Chishti ble ufrivillig tvetydig, det vil si, innholdet er rimelig greit å forstå, men om du bruker ironi eller ikke er spørsmålet. Rent teknisk bruker du ikke ironi fordi setningen er ekvivalent med noe sånt som «Godt at Ali Chishti setter FrP’ere eller jøder i bås da.», men jeg mistenker at du mente «Godt at Ali Chishti setter hverken FrP’ere eller jøder i bås da.» (ironi).

    Jeg håper dette ikke oppfattes som pirk, men som et aldri så lite innspill om språk, som jo de langt fleste nordmenn (og sikkert Alexander Rybak) er interessert i å diskutere.

  10. Bjarne | 19. mai 2009 kl 02.12

    ali chishti: hvorfor skulle jeg bli irritert? Er ikke uenig i noe av det. Syntes bare det var litt morsomt at du av alle personer sa det du sa:)
    God natt.

  11. ali chishti | 19. mai 2009 kl 09.36

    Jeg av ALLE PERSONER, i din verden har vel ikke sånne som meg ikke rett til å si noe eller hva..;)? Du snakker som om jeg er en morder jo..;)Vel, jeg er direkte og ærlig, og ærligheten kan noen ganger være litt krass å høre. Jeg er ikke som mange andre som skjuler seg bak en mengde med vakre ord, som ikke tør å si det de har på hjertet, og som er redde for hvordan omgivelsene (i dette tilfelle deg) vil reagere.?

    Pleym har rett, trenger ikke å være smart for å vite hva ulike partier vil mene om ulike temaer. Dette gjelder selvfølgelige alle partier,men jeg har så JÆ…. imot FRP ,og den retorikken de bruker!Og ja, jeg ( islamisten, terrooristen, nynazizten, fundamentalisten) sier det rett UT!

  12. Eivind Knudsen | 19. mai 2009 kl 10.25

    Jeg synes ikke Liberaleren er særlig konsekvent i sin omtale av dette her. Når det er snakk om olympiske leker er Liberaleren klare; dette skal vi ikke bruke skattepenger på. Godt og vel, men bør ikke det samme være tilfellet med Grand Prix? Hvorfor skal jeg eller Pleym eller Bjarne være med på å betale et opplegg som settes i gang bare fordi en kar fra Nesodden er flink til å spille fele i d-moll?
    Hadde Norge hatt en modig, liberal regjering, hadde vi sagt følgende: ”Gratulerer, Rybak, vel blåst. Imidlertid har den norske stat viktigere oppgaver å løse enn å arrangere konserter i regi av NRK.”
    Norgesreklame? Jeg tror det finnes bedre måter å reklamere for Norge på. Gode rammebetingelser for næringslivet, for eksempel.
    Nei, hvis musikkbransjen vil arrangere party i Grieg-hallen med eller uten d-moll, så må de gjerne det. Men jeg vil ikke være med på å betale det!

  13. ali chishti | 19. mai 2009 kl 10.43

    Det er et faktum at samfunnet vårt idag bærer preg av å være et materialistisk samfunn. På barneskolen er det om å ha de kuleste klærne og merkene, iungdomsårene er det viktig med bil og for flere av oss er status viktig. Supermodeller, som er på randen til anorexi eller annen form for spiseforsyrrelser, lever fett og har knalllønninger. Sangstjerner og filmstjerner er forbilder, idoler og millionærer. Hvilken verdier vil vi ha i samfunnet vårt?Det er et faktum at Grand Prix ble sett av over 700 millioner europeree,klart det er en god reklame for Norge. Folk liker å se sånt på tv, og paradise Hotel og realyserier, det har tv- selskaper skjønt, og de gir Folk det de vil ha.

    hvorfor skal jeg bruke skattepengene mine på kongefamilien, når forfedrene våre bestemte at statsfromen skulle være monarki i Norge? Hvorfor skal jeg betale for bedre veier i Norge når jeg er miljøvennelig ,og ikke kjører bil? Og jeg kunne ha fortsatt , denne listen kunne bli lang.

    Jeg er IKKE intressert i Musikk, men legger ikke skjul på at en gang i året benker jeg meg foran tv skjermen og setter øynene mine fast på tv skjermen, det er dagen da det er Gran Prix? Det er ære, prestisje og spennende, underholdning så det holder. Spennende ble det vel ikke med Rybak, men at han satte lille Norge på verdenskartet på en positiv måte, det er vel alle enig i..;)

  14. Pleym | 19. mai 2009 kl 11.43

    Jeg er helt enig med Knudsen i at vi skattebetalere ikke skal være med å betale for gildet – men jeg kan ikke se at jeg har sagt det motsatte?

    Derimot er det ingen stor spådomskunst å skrive at politikerne kommer til å love penger til dette, om nødvendig som ekstraordinær bevilgning, slik at NRKs øvrige programtilbud ikke blir «skadelidende».

  15. Bjarne | 19. mai 2009 kl 12.52

    Til ali chishti, tror ikke du igjen skjønte hva jeg mente, såklart burde alle få si akkurat hva de vil og faktisk er det kun de ytringene som skiller seg fra flertallet som burde bli hørt, det eneste jeg kommenterte var at jeg syntes det var morsomt at du ommenterte FRP slik, som mange oppfatter deg å være:)

    Til Pleym: Nei du har aldri sagt noe annet, men på en del saker så virker liberaleren litt for lite konsekvent, med at de ikke sier hva de mener om de aktuelle sakene.(Chisti saken og denne). Tror det var dette Eivind Knudsen pekte til.

  16. ali chishti | 19. mai 2009 kl 21.46

    det er mange som har kommentert meg, i mange forskjellige ordlag.Jeg har også rett til å kommentere andre,Likt for alle..;) Og jo vær trygg, jeg skjønte hva du mente..;)

  • Dagens sitat

    A great many people think they are thinking when they are merely rearranging their prejudices.

    — William James
  • Liberaleren på twitter

  • Støtt kampen mot DLD økonomisk!

  • Månedsarkiv

  • Kategorier

  • Søk

  • Lenker

  • Skribenter